Om man bortser från att arbetstid kostnar något, hade ni dragit fördragen flex eller vp-rör vid nybyggnation? I så fall varför?
Vilket blir billigast i de flesta fall i rent material?
Finns flex som det går lätt att dra om i om det behövs i framtiden? Jag vet att tillverkarna
menar det, men vad är er erfarenhet?
Vi skall dra mycket nätverk, en del knx-automation och larmkabel också kanske jag bör berätta.
Ge mig gärna tips
Vilket blir billigast i de flesta fall i rent material?
Finns flex som det går lätt att dra om i om det behövs i framtiden? Jag vet att tillverkarna
menar det, men vad är er erfarenhet?
Vi skall dra mycket nätverk, en del knx-automation och larmkabel också kanske jag bör berätta.
Ge mig gärna tips
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Färdigdraget i kombination med kvalité tomslang. VP-rör är det ingen som kör med längre, möjligtvis någon gammal konservativ gubbe. 
//Patrik
//Patrik
Medlem
· Stockholm
· 376 inlägg
Jag är kanske lite gammaldags men jag gillar VP-rör. Rätt draget och bockat vet jag att det är smidigt att dra i och att det funkar. Dock är det klart pyssligare att dra än flexslang, speciellt om man inte gör det så ofta. Vid varje dosa måste man komma exakt rätt (eller ha flexstudsar) och det kan kräva lite trixande.
Alternativet är en bra flexslang och då föredrar jag PM Flex Easy Flow. Det är stooor skillnad på ett bra flexrör med låg friktion och de billiga som man köper på Clas Ohslon och byggbutikerna. Visst är det lite prisskillnad men jag rekommenderar starkt en bra slang. Nackdelen (?) är att om du en gång provat kommer du att vägra använda billiga slangar.
Utan att räkna på det skulle jag rekommendera en bra slag för dig. Fördragen eller inte beror lite på installationen. Det går åt en del med treledare och då kan man köra fördragen, i övrigt drar jag gärna i eftersom antalet tändtrådar, mellantrådar och liknande varierar.
Alternativet är en bra flexslang och då föredrar jag PM Flex Easy Flow. Det är stooor skillnad på ett bra flexrör med låg friktion och de billiga som man köper på Clas Ohslon och byggbutikerna. Visst är det lite prisskillnad men jag rekommenderar starkt en bra slang. Nackdelen (?) är att om du en gång provat kommer du att vägra använda billiga slangar.
Utan att räkna på det skulle jag rekommendera en bra slag för dig. Fördragen eller inte beror lite på installationen. Det går åt en del med treledare och då kan man köra fördragen, i övrigt drar jag gärna i eftersom antalet tändtrådar, mellantrådar och liknande varierar.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Då har din elektriker aldrig testat riktig slang som t.ex. PM flex easyflow +.fn76 skrev:
Och finns det risk för att det kan bli fullt i en 16-slang så går man upp till en större slang.
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Jag tänker ganska lika. Det blir lite femledare om det bara är två tändningar i ett rum, men annars drar jag tomslang.Anders Johansson skrev:
//Patrik
Vet ej. Han kanske varit på för många kompletteringsinstallationer och försökt dra mer tråd i billiga flexrör?Patrik_Hed skrev:
Vid en "smarthouse" byggnation, dvs där alla tändtrådar utgår ifrån central så är det trevligt att dra 20-slang med 7G1.5 till en dosa i varje rum, då klarar mig sig ganska bra.
Ingen frisk människa drar VP-rör i dagens läge. Kanske om man skall lägga nått tomrör för något framtida, men att först dra VP-rör, böjja, krångla för att sen dra i tråd efteråt är ju rätt tråkigt.
Ingen frisk människa drar VP-rör i dagens läge. Kanske om man skall lägga nått tomrör för något framtida, men att först dra VP-rör, böjja, krångla för att sen dra i tråd efteråt är ju rätt tråkigt.
Låter som att jag skall köra pm flex easyflow 
är 7g1,5 till väggdosa ett alternativ? Jag har blivit rekommenderad att dra till takdosan, men i många av rummen kommer jag ha ett spindelnät av downlights i taket och inga direkta dosor. Hur gör jag då?
är 7g1,5 till väggdosa ett alternativ? Jag har blivit rekommenderad att dra till takdosan, men i många av rummen kommer jag ha ett spindelnät av downlights i taket och inga direkta dosor. Hur gör jag då?
Välj gärna slang om du vill, se till bara att det har de fördelar som rören har. Alltså rejäl innerdiameter, slät insida, ligger still trots att man drar kablar i den osv.
För mig är slang något man tar till i nödfall eller om man är en lat person som bara tänker på det de gör just nu och struntar i alla framtida omdragningar.
För mig är slang något man tar till i nödfall eller om man är en lat person som bara tänker på det de gör just nu och struntar i alla framtida omdragningar.
Fördragen slang alla dagar i veckan, och ska du dra en 7 ledare så använd dom djupa takdosorna eller sluta i en kopplingsdosa där du kan fördela ut ledningarna utan att det blir för fullt. OCH fäst slangen med ca 60 cm avstånd och lata böjar (som vid rörläggning).
Min elektriker (en kompis) är gammelmodig av sig och förordade VP-rör.
Men jag bestämmer
, och det blev fördragen flex + 16 och 20 tomslang.
PM-flex användes här. Den man kan köpa på stans vanliga butiker är alltför mjuk och sladdrig och riskerar ge problem.
Jag köpte fördragen 3g1,5 och sen drog han tomslang överallt där inte 3g1,5 passar. Som vi sen slangat in de tåtar som behövs.
9st 1,5mm2 har vi klämt in i en 20-slang och 6st i en 16-slang - utan större problem.
En slang blev lite risigt förlagd (antagligen en tvär böj eller dåligt klamrad nära böjen) och var en aning krånglig att dra endast 4 tåtar i. Annars har det gått hur smidigt som helst.
Men jag bestämmer
PM-flex användes här. Den man kan köpa på stans vanliga butiker är alltför mjuk och sladdrig och riskerar ge problem.
Jag köpte fördragen 3g1,5 och sen drog han tomslang överallt där inte 3g1,5 passar. Som vi sen slangat in de tåtar som behövs.
9st 1,5mm2 har vi klämt in i en 20-slang och 6st i en 16-slang - utan större problem.
En slang blev lite risigt förlagd (antagligen en tvär böj eller dåligt klamrad nära böjen) och var en aning krånglig att dra endast 4 tåtar i. Annars har det gått hur smidigt som helst.
Är du elektriker?Bjurran skrev:Välj gärna slang om du vill, se till bara att det har de fördelar som rören har. Alltså rejäl innerdiameter, slät insida, ligger still trots att man drar kablar i den osv.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg