10 309 läst ·
25 svar
10k läst
25 svar
Koppla nexa/waveman sändare till en befintlig tändkabel
Slakta en sån här fönsterbrytare och låt kontakten slutas av ett relä i stället för den andra magneten.
Precis vad jag också har letat efter. Har tänkt att installera ett astrour för att styra utebelysningen. Dit kan jag gärna dra ny kabel ute på fasaden, men jag skulle även vilja styra lite mysbelysning inomhus i olika delar av huset. Att dra ny tändkabel hit och dit, tvärs genom hela huset är inte ett alternativ. Därför har även jag tänkt mig en lösning där astouret triggar en sändare bredvid centralen och sen trådlöst sänds till olika mottagre/VU.
Tacksam om ni hittar nån lösning. Helst via nexa, då man har några sådan och de dessutom inte kostar tusenlappar styck... Men finns andra prisrimliga alternativ så är det ju ett alternativ.
Tacksam om ni hittar nån lösning. Helst via nexa, då man har några sådan och de dessutom inte kostar tusenlappar styck... Men finns andra prisrimliga alternativ så är det ju ett alternativ.
Enligt Eltako är de uppbyggda av olika system och kan inte kombineras.bikerzx skrev:Väcker tråden igen...
Jag är oxå ute efter samma funktion. Hittade en sändare på www.eltako.com som jag tror fungerar som ojniemin vill. Men jag är inte helt säker. Har mejlat återförsäljaren men har inte fått svar än.
Titta i deras produktkatalog på sidan 15. Sändaren heter FSM61-UC, eller FSM12-uc, för din skena.
Men jag vet inte om dessa lirar ihop med waveman/nexa...
Så här har jag gjort:

Batteridelen som ligger längst upp till vänster använder jag inte. I stället har jag en spänningsregulator som ger drygt 3 volt längst ner i mitten.
Längst ner till vänster ligger ju den delen som jag använder. Över magnetbrytaren har jag alltså parallellkopplat ett relä med två vita kablar.
Relät styr jag i sin tur utav dels två termostater som inte syns i bild och ljusbrytaren som ligger längst till höger. Tanken är att den ska dra när man ringer upp en mobiltelefon som ska ligga ännu längre till höger.
Batteridelen som ligger längst upp till vänster använder jag inte. I stället har jag en spänningsregulator som ger drygt 3 volt längst ner i mitten.
Längst ner till vänster ligger ju den delen som jag använder. Över magnetbrytaren har jag alltså parallellkopplat ett relä med två vita kablar.
Relät styr jag i sin tur utav dels två termostater som inte syns i bild och ljusbrytaren som ligger längst till höger. Tanken är att den ska dra när man ringer upp en mobiltelefon som ska ligga ännu längre till höger.
Redigerat:
Men jag fick det inte att funka.tio_Pepe skrev:Så här har jag gjort:
Med en Nexa EYCR-2300 kunde jag styra den här mottagaren av märket Anslut. Med samma sändare kunde jag styra den här Nexa-mottagaren PB3. Och jag kunde styra samma mottagare med den här passiva magnetkontaktsändaren LMST-606 som syns i bilden.
Men med Nexa LMST-606 kunde jag inte styra Anslut-mottagaren. Så långt sträckte sig inte kompatibiliteten.
Så eftersom jag trodde att det var fel på kompatibiliteten så köpte jag en Nexa LCMR-1000. Men det funkade inte mot den heller.
EDIT: Jag fick det att funka. Jag hade fått om bakfoten hur man programmerar mottagaren. Riktiga män läser inte manualer, men här fick jag krypa till korset. :blushing:
Redigerat:
Klicka här för att svara