En fråga till Expertisen :)

Jag behöver plinta av mitt styrsystem i centralen och vill helst plinta av tändtrådarna utan att offra plats på Din-skenorna, Hager har ju ett eminent system för att plinta av Nolla och Jord i speciella plintar som man sätter på en skena som sitter över och under alla Dinskenor, hade ju varit fett om det finns någon universalplint man kan fästa på dessa skenor för att på så sett slipa offra dinplats

Någon som sett detta, eller vet något annat smidigt alternativ om man nu vill plinta av över dinskenorna?

Redigerat:
Det kanske finns något, annars så finns ju små nollplintar som du skulle kunna använda. De är ju blåa, men det går väl att sätta en dymotejp på eller så syns det ju att det inte är en nollskena om den sitter lite avsides och det är orangea, gråa och svarta trådar osv istället för blåa.

//Patrik

Jag har kollat detta med Hager för ett tag sedan och tyvärr är det bara deras noll- och PE-plintar som passar där. Övriga plintar som avgreningsplintar passar bara på DIN-skena.

Det kan gå att klämma in dessa i kapslingen, lite beroende på vilka komponenter du har i, genom att helt enkelt fästa en stump skena på bakväggen mellan DIN-raden och övre/nedre plintarna.

Eller så väljer man en kapsling med en rad mer än man behöver för säkringar och apparater, och där sätter vanliga kopplingsplintar typ PHOENIX

Jag vill gärna plinta av en och en, de minsta nollplintarna från Hager har 5 ingångar, dvs för breda, annars en bra ide jag haft i åtanke....

Var mer nyfiken om det fanns någon smidig plint (typ sockerbitslänga) som passade på Hagers skena......

Centralen är rätt stor så jag får säkert plats på Din-skenorna men känns liksom onödigt att ta upp plats då det inte finns nått behov att kolla åt plintarna utifrån så att säga, Din-platser är skönt att ha i reserv utifall man ska utöka med antal dimbalkar som är större än de relämoduler som sitter där idag..

Finns det verkligen ingen smidig plint man kan använda överst i centralen?

Sockerbit skruvad i baksidan?

Du får väl bygga med plintar avsedda för TS15 istället, om du vill göra det ordentligt finns då många möjligheter att få det bra.

Eller så gör helt enkelt lite hemslöjd så att du får fast en DIN-skena i de över fästena i Hagerkapslingen. Sen kan du köra med deras trevliga plintar för DIN-montage.

Anders Johansson skrev:
Eller så gör helt enkelt lite hemslöjd så att du får fast en DIN-skena i de över fästena i Hagerkapslingen. Sen kan du köra med deras trevliga plintar för DIN-montage.
Ja, jag överväger faktiskt detta, kan fungera med små låga Din-plintar, villka är minst?
Hagers avgreningsplintar ser ut att bygga för mycket, har väl ca 50 tändtrådar som ska plintas av....

Glenn K skrev:
Ja, jag överväger faktiskt detta, kan fungera med små låga Din-plintar, villka är minst?
Hagers avgreningsplintar ser ut att bygga för mycket, har väl ca 50 tändtrådar som ska plintas av....
Ska du bygga in så många kan du göra som nämnts i #7, dvs klämmor för DIN-skena 15mm istället för vanliga 35mm. Väljer du en modern typ med fjäderklämmor och anslutningarna riktade utåt blir det mycket kompakt med mått BxHxD ca: 5x30x20mm och inget utrymme för ledarna mer än i djupled.

Ja, det är nog vad jag söker :) , har du någon länk till de plintar du beskriver?

Lysande, tack!

Det här är ju annars, som petersv pekar på, ett av de fall vanliga sockerbitar gör ett bra jobb! (Välj sockerbit med trådskydd...).

Sånadär plintar som GK100 länkar till tycker jag ger ett pråligt nyrikt intryck, "här finns det kulor att spendera oavsett om spenderandet fyller nån funktion eller inte". Lite som att köpa två korv med mos och vaska den ena... ;)

Om skillnaden mellan några plintar för 150:- och sockerbitar för några tior visar nyrikedom har du nog en verkligt påver tillvaro yxis.:)

Inte ska man väl behöva ta till sockerbitar vid planerad nyinstallation i en central.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.