Ska för tydligheten klargöra att jag inte är elektriker eller liknande, bara allmänt intresserad.

Satt och kikade på nåt engelskt husrenoveringsprogram (property ladder eller liknande).
Då skulle de renovera elinstallationen i huset, för att spara pengar så drog de alla kablar själv, de drog kabeln löst i golvet, såg ut som en tvåledare med hölje men en elektriker kopplade in allt.
Om jag kan minnas rätt så sitter det ofta en säkring i kontakten till förbrukaren (eller vad man ska kalla det), kan det vara en orsak till att man får göra mer?

Hur kan det vara så att vi inte får dra kabeln, ens i rör eller slang, om man är obehörig?
Har "vi" fått gjort tidigare?

Hur ser det ut i danmark etc?
 
Den där typen av regler skiljer sig troligen obegränsat mellan olika länder. Så är jag inte så övertygad om att det du såg i programmet är lagligt i England heller. Det finns många som tror att man får dra kabel själv här i Sverige också. Skulle inte förvåna mig om Timell skull kunna få för sig att häva ur sig ngt. i den stilen i sitt program.

Engelsmännen har ju ett system med rätt högt säkrade matningar, och så säkras det ner i kontakten. Det gör att det kan vara mer motiverat där med fackmannamässig förläggning, iom. att det går högre ström i deras ledningar i väggen.
 
Av vilken anledning får man inte dra kabel själv i Sverige? Har elektriker för lite att göra ;-)
Jag kan inte se någon fara i att dra FK-kabel från dosa A till dosa B.
 
Kapitlen i elinstallationsreglerna om ledningsförläggning, kretsuppbyggnad och ledningsdimensionering är ganska omfattande, och vital då det finns flera säkerhetsaspekter här. Men inom vissa gränsen skulle man säkert kunna lätta upp dessa kunskapskrav - det gäller bara att få elsäkerhetsverket att intressera sig för saken :rolleyes:

I England är det dock tillåtet. Där ska man antingen
- föranmäla arbetet man tänker göra själv till myndigheten, eller
- anlita en behörig installatör.
Se Building Regulations, part P
Hur detta fungerar i praktiken vore intressant att veta.
 
Timell är väl så otroligt pretto att han snarast skulle hävda att det är farligt att ens tänka på el själv...
 
Det traditionella engelska elsystemet med ringmatning avsäkrad till dubbla ledarvärdet (från 2:a världskriget, för att spara koppar) är om något ännu viktigare med perfekt frläggning. Går ena benet på ringen av så överlastas andra sidan i vissa fall.

Numera tror jag man har gått över till att dra el som vi andra, i trädstruktur i stället.

Jag har sett absolut livsfarliga installationer i England, fler än i Sverige. Fast med deras inställning till vatteninstallationer mm så...
 
I Sverige finns ju en ganska stor diskrepans mellan regelverket och hur det ser ut i verkligheten. Det är väldigt vanligt att folk hempular och det finns en slags tyst acceptans för detta i och med att i praktiken aldrig någon åker fast. Men kan kan kanske se det lite som hastighetsgränser, alla kör för fort men om man höjde gränserna skulle folk köra ännu fortare. Om man lättade på reglerna skulle kanske tröskeln sänkas ännu mer med fler farliga installationer som följd.
 
Rent byggnadsmässigt så verkar det skilja en hel del mellan sverige och england.
Men de som är värdelösa här, deras motsvarighet verkar ju vara lika värdelösa där.

Till elen igen.
Det kan ju vara som f91jsw skriver. Man hör ju väldigt sällan om att folk "åker dit" för att ha dragit egen el. Dock ser man ju en och annan här på forumet som skriver om det efter de köpt huset eller liknande.

Finns det någon anledning till att vi i sverige inte har avsäkrade uttag, utan istället har det avsäkrat i skåpet?
Vad jag kan minnas så var det ett uttag på en tidigare arbetsplats där det satt en liten porslinssäkring direkt i uttaget som man bytte.
Är det för att slippa bryta hela gruppen? Om jag minns rätt så satt det i en skena i taket.
 
Det är väl snarare så att det finns en anledning till att man har säkrade uttag i England: ringmatningssystemet. Man har ofta en 30A eller 32A säkring för ringen och behöver därför mindre säkringar vid uttagen.
 
Det finns den typen av matning i Sverige också. Finns ett system avsett för kontor med skenor man sätter efter väggarna, ungefär som kabelkanaler. Där kan man var som helst koppla in ett uttag med ett specialverktyg. De uttagen har då egna säkringar. Skenan matas med 64A. Skenan/kanalen har sedan en avdelning där det dras nätverk också.
 
hempularen skrev:
Det finns den typen av matning i Sverige också. Finns ett system avsett för kontor med skenor man sätter efter väggarna, ungefär som kabelkanaler. Där kan man var som helst koppla in ett uttag med ett specialverktyg. De uttagen har då egna säkringar. Skenan matas med 64A. Skenan/kanalen har sedan en avdelning där det dras nätverk också.
Det var nog nåt sådant som satt på jobbet då.
Men det är ju då logiskt att man vill säkra av uttaget när hela skenan matas med 64A.
 
Uttagen är inte säkrade i UK (förutom "stora" säkringarna till ringen). Säkringarna sitter i stickpropparna!

Vanligast är 13A men det finns ett par lägre standardvärden.

Detta torde vara orsaken till att man i stort sett aldrig ser motsvarigheter till våra grendosor utan snarast ser "kuber" med en hane och en klase honor. Det blir rätt dyrt och klumpigt att göra en grendosa med kabel som tål 30-40A...

Däremot sitter det säkring i "uttag" där något elektriskt är fast installerat. Märkligt nog kan sånt som t.ex. vattenkokare vara fast installerat, antagligen förekommer det nog bara på t.ex. hotellrum eller liknande.

Lite off-topic men den som är det minsta händig kan spara en hygglig slant på att ta med en svensk grendosa med sladd utan stickpropp och också ta med skruvmejsel+avbitare och köpa en brittisk stickpropp (komplett med 13A-säkring) för typ £0,50 eller liknande i en matvarubutik och göra sin egen adapter istället för att köpa en rapplig oavsäkrad farligare reseadapter för dyra pengar här hemma...
 
yxis skrev:
Detta torde vara orsaken till att man i stort sett aldrig ser motsvarigheter till våra grendosor utan snarast ser "kuber" med en hane och en klase honor. Det blir rätt dyrt och klumpigt att göra en grendosa med kabel som tål 30-40A...
Såna här menar du?:)

http://www.maplin.co.uk/batteries-and-power/mains-electrical/extension-leads

Säkringen sitter ju i grendosans stickkontakt så det är ingen skillnad...
 
Ja, sådana har jag bara sett på bild ;)
 
yxis skrev:
Uttagen är inte säkrade i UK (förutom "stora" säkringarna till ringen). Säkringarna sitter i stickpropparna!

Vanligast är 13A men det finns ett par lägre standardvärden.

Detta torde vara orsaken till att man i stort sett aldrig ser motsvarigheter till våra grendosor utan snarast ser "kuber" med en hane och en klase honor. Det blir rätt dyrt och klumpigt att göra en grendosa med kabel som tål 30-40A...

Däremot sitter det säkring i "uttag" där något elektriskt är fast installerat. Märkligt nog kan sånt som t.ex. vattenkokare vara fast installerat, antagligen förekommer det nog bara på t.ex. hotellrum eller liknande.

Lite off-topic men den som är det minsta händig kan spara en hygglig slant på att ta med en svensk grendosa med sladd utan stickpropp och också ta med skruvmejsel+avbitare och köpa en brittisk stickpropp (komplett med 13A-säkring) för typ £0,50 eller liknande i en matvarubutik och göra sin egen adapter istället för att köpa en rapplig oavsäkrad farligare reseadapter för dyra pengar här hemma...
Så du menar att alla stickproppar som går att ansluta i engelska uttag har en säkring?
Jag har jobbat med Doro-telefoner och det har jag aldrig sett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.