4 816 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Utlösningsvilkor och spänningsfall
Hej, har köpt äldre hus för en tid sen och har börjat att fundera på utomhusinstallationen. Det sitter lampor på utsidan och jag undrar hur lång kabeln får vara både för spänningsfallet och utlösningsvilkorens hänsyn. Kabeln är en EKK 1,5, säkrad med 10 A, (denna ligger uppspikad på vinden), längden på kabeln är ca 25-30 meter från centralen.
Är det någon fara vid eventuell kortslutning att säkringen inte skulle lösa ut? Centralen är utrustad med jordfelsbrytare.
Mvh
Är det någon fara vid eventuell kortslutning att säkringen inte skulle lösa ut? Centralen är utrustad med jordfelsbrytare.
Mvh
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
30 meter brukar i allmänhet vara ok, men det beror på ett antal faktorer:
- förimpedans (resistansen i ledningarna ändra från transformatorn behöver vara känd)
- typ av säkring, diazed eller dvärg.
- last (men enbart ett par lampor ger inget spänningsfall).
Lite länkar:
http://www.byggahus.se/forum/el/64060-rakna-pa-utlosningsvillkor.html#89 Lite bakgrund och formler
http://www.byggahus.se/forum/el/143177-program-foer-utloesningsvillkor.html Program för beräkning.
http://www.byggahus.se/forum/el/164370-forimpedans.html#60 Mäta förimpedansen
EDIT: JFB hade du ju - då behöver du inte oroa dig för kortslutning mot skyddsjord. Men fortfarande ska säkringen lösa tillräckligt snabbt vid kortslutning L-N, men det får ta några sekunder - så länge som kabeln inte tar skada.
- förimpedans (resistansen i ledningarna ändra från transformatorn behöver vara känd)
- typ av säkring, diazed eller dvärg.
- last (men enbart ett par lampor ger inget spänningsfall).
Lite länkar:
http://www.byggahus.se/forum/el/64060-rakna-pa-utlosningsvillkor.html#89 Lite bakgrund och formler
http://www.byggahus.se/forum/el/143177-program-foer-utloesningsvillkor.html Program för beräkning.
http://www.byggahus.se/forum/el/164370-forimpedans.html#60 Mäta förimpedansen
EDIT: JFB hade du ju - då behöver du inte oroa dig för kortslutning mot skyddsjord. Men fortfarande ska säkringen lösa tillräckligt snabbt vid kortslutning L-N, men det får ta några sekunder - så länge som kabeln inte tar skada.
Redigerat:
Om du inte behöver köra effektkrävande saker, utan bara belysning, så kan du välja 6A säkring och/eller B-karaktäristik på dvärgsäkring. Det ger betydligt mer marginal.
Men som redan skrivits så har du förmodligen inga problem.
Men som redan skrivits så har du förmodligen inga problem.
Ok, då kan jag nog vara lugn. Ska kika igenom länkarna. Tack för svaren.
Klicka här för att svara
