9 137 läst ·
19 svar
9k läst
19 svar
Finns det "snygga" kopplingsdosor/boxar för utomhusbruk?
Sida 1 av 2
Hej!
Jag ska lägga kabelskyddsrör som mynnar rakt genom en mur där det sedan skall sitta en kopplingsdosa/box som alltså skall täcka över röröppningen (50 mm rör) och sedan fördela ut EKLK-kablarna till olika belysningskällor. Kopplingsdosan/boxen skall sitta vertikalt på muren.
Eftersom dosan/boxen kommer att vara synlig på muren, undrar jag nu om det finns lite "snyggare" dosorr med tillräckligt hög ip-klass som alternativ till de mer "osexiga" man normalt ser användas för utomhusbruk?
Jag ska lägga kabelskyddsrör som mynnar rakt genom en mur där det sedan skall sitta en kopplingsdosa/box som alltså skall täcka över röröppningen (50 mm rör) och sedan fördela ut EKLK-kablarna till olika belysningskällor. Kopplingsdosan/boxen skall sitta vertikalt på muren.
Eftersom dosan/boxen kommer att vara synlig på muren, undrar jag nu om det finns lite "snyggare" dosorr med tillräckligt hög ip-klass som alternativ till de mer "osexiga" man normalt ser användas för utomhusbruk?
Det skulle underlätta om du kunde visa en bild. Det är annars i princip omöjligt att svara. Vet inte hur många kablar du ska ha till din dosa, osv. Kommer alla kablar in via kabelskyddsröret eller ska du klamra ut kabel åt olika håll från dosan? Tätning bakåt mot inkommande vatten via röret? Möjlighet till att gjuta in en dosa?
Det bästa svaret är nog trots allt att ta upp det här med din elektriker, han eller hon har nog bra lösningar som underlättar när de ska koppla in dina lampor!
Det bästa svaret är nog trots allt att ta upp det här med din elektriker, han eller hon har nog bra lösningar som underlättar när de ska koppla in dina lampor!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Det är dåligt med "snygga" utanpåliggande dosor. Några som ser lite annorlunda ut är t.ex Rutab, Norwesco och Spelsberg, men t.ex lättmetalldosor kanske också kan komma ifråga?

Stort tack Bo!
Nej, det verkar vara lite svårt att hitta varianter som tål att tittas på! Det är förmodligen bättre att försöka borra hålet i muren lite mer "off" och sedan dra en kabel längs muren i något slags rör fram till el-uttaget...
Nej, det verkar vara lite svårt att hitta varianter som tål att tittas på! Det är förmodligen bättre att försöka borra hålet i muren lite mer "off" och sedan dra en kabel längs muren i något slags rör fram till el-uttaget...
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Ta en glasskartong, det är en klassiker. 
//Patrik
//Patrik
Tack alla för mer eller mindre kreativa förslag! Daniels variant var onekligen originell, fast jag tvivlar på att vi har sådana där fina blå glasskartonger här i Bromma... Jag får höra med Hemglass nästa gång de kör förbi.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Ehm nej.. telefonkablarna (och nätverkskabel) har använts i hela huset, och halva huset värmdes av 2kw värmefläktar..Kattvovven skrev:
http://www.akkk.se/huset/el/index.htm
på www.akkk.se/huset/ finns mer roliga bilder, och sedan finns det lite beskrivningar i "min" tråd
http://www.byggahus.se/forum/ovriga-diskussioner/21629-sveriges-varsta-husagare.html