Jag har just varit med om något (för mig) ytterst märkligt... Kom till sommarstugan och fick inte igång varmvattenberedaren. Kollade alla säkringar och de såg hela ut. Upptäckte sedan att om jag slog av och på varmvattenberedaren så blinkade indikatorn för värmning till snabbt. Ryckte på axlarna och tänkte att det får vi ta i morgon men sen fick jag inte heller igång ugnen (ingen värme eller lampa, men spisplattorna funkar). Men när ugnen var påslagen så gick varmvattenberedaren! Ut i boden till säkringsskåpet igen, och märker att lampan i boden lyser morotsfärgat när ugnen är påslagen. Vid det här laget börjar det kännas riktigt lattjo, eller snarare otryggt. Men inget jordfel åtminstone.

Tänkte att det var nåt kortis mellan faserna i spisen så jag tog ur alla tre säkringarna till spisen (den är fast monterad så det går inte att dra ur pluggen), men det gjorde ingen skilnad. I ett sista desperat försök började jag byta huvudsäkringarna. Bingo! En av dem var det nåt fel på fast den såg hel ut.

Kan någon förklara dessa märkliga beteenden med korta spänningspulser till varmvattenberedaren och/eller låg spänning (morotsfärgad lampa) och hur det hänger ihop med en säkring som var trasig fast hel. Om det hänger ihop? Bör jag vara orolig?

Nej, det är faktiskt ett vanligt fenomen när en av faserna slutar att fungera. Sök på forumet, då hittar du fler som har råkat ut för samma sak.

Jag försökte lite innan att söka på både forumet och google men jag kanske inte fick söktermerna rätt. Tack hursomhelst för det lugnande beskedet!

En huvudsäkring som är trasig....byt ut alla tre om du inte kan se vilken som är trasig....

Och är det inte en huvudsäkring så får du ringa nätägaren. Då är en fas borta från nätet.

TS Fråga var väl inte vad som orsakade felet, utan hur det blir så "märkliga effekter":

Ger en liten förklaring:

Om en fas bryts och det finns två-(Typiskt exempel en VVB) eller trefasiga laster (Spis, elpatron etc etc) i anläggningen kan de enfasiga lasterna kopplade till den bortfallna fasen, att matas "baklänges" genom två och trefaslasterna, därav "morotsfärgen" på lampan. Likaså kan tre och tvåfasiga apparater matas "baklänges" genom enfaslaster. Eftersom denna "bakmatning" då seriekopplar olika laster/apparater kommer de att fungera lite "halvdant" eller ge andra roliga effekter om elektronik är inblandad.....

(Och trefasmotorer kan brinna upp om inte motorskyddet är rätt inställt)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.