Jag fick tag i en sån här billigt i samband med ett köp från USA:
http://www.senco.com/ToolDetails.aspx?k=1R0004N

Märkningen på etiketten på maskinen säger 4,5 A och 120 V, 60 Hz, alltså 540 Watt.
Kan den verkligen dra så mycket i verkligheten?

Hur som helst så har jag svårt att hitta en lämplig adapter/transformator, de flesta stannar vid 300 W och jag vet inte om jag vågar chansa på en sådan.

Tips mottages tacksam.

Eftersom trafon måste "hänga med runt" i lokalen som ett oönskat bihand skulle man önska att den var mindre, men det går nog inte att lösa.

En sådan bandskruvdragare är ju gjord för att köra kontinuerligt när man skruvar gipsskruv, men jag har svårt att tänka mig att den skulle dra 500 Watt för det. Får väl helt enkelt prova. Klart enklare att gå in på Clasohlson och köpa en 300-wattare än att börja beställa från utlandet i det här fallet.

elmont skrev:
Köpte nått liknande för ca ett år sedan av nån som sysslar med båtar. Men jag kommer inte ihåg vad dom hette. Jag hittade dom på "nätet". den jag köpte var lite mindre och billigare.
[länk]
Överpris deluxe av någon som tjänar pengar på att köparen inte vet att sånadär trafos är rejält billiga i UK...

http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_nkw=110v+transformer

Trafon behöver för övrigt inte släpas runt i lokalen, det går fint att ha en lång skarvsladd för 110V, förutsatt att det inte är en enorm lokal alltså.

I verkstadssammanhang så är det nog en bra idé att byta USA-kontakten till sånadär gula CEE-kontakter som körs för 110V i UK.

En fördel med en av de där trafos som säljs till UK-marknaden som har gula uttag är att de normalt ska vara kopplade så att man aldrig kan få mer än 55V stöt mellan strömförande ledare och jord. (En riktigt fet trafo med trefas in ger max 62V mellan strömförande ledare och jord).

Att det körs 110V i UK beror på brittisk byggarbetsplatssäkerhetslag. Sen kravet infördes på 70-talet så har det tydligen inte inträffat en enda dödsolycka på grund av el på byggarbetsplats. Enda undantaget från 110V-kravet är typ stora strålkastare som står på stolpar i kanten av byggområde och lyser in på det.

P.S. googla på

transformer 110V site:co.uk

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.