Jag har byggt en ny carport (i gammal stil för att passa in i bebyggelsen).
Jag lade 2kW solpaneler i söderläge. Panelerna är av en ny typ (hör till gruppen BIPV) med falsade profiler i kanterna, så att de bildar ett helt vattetätt tak när man lägger dom.
Typen finns inte att köpa i Sverige än. Bla. därför importerade jag från Kina.

Panelerna kostade med frakt hem till dörren, försäkring och moms 18142:-.
Till det köpte jag en Fronius IG20 inverter på Ebay som bara gått 1000kwh för 5200:- med frakt.
Totalkostnad strax under 24000:-
Nu är anläggningen godkänd av nätägaren och producerar för fullt.
Panelerna lämnar faktiskt lite mer effekt än kineserna lovade.

• 021liten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 033liten.jpg
    Skapa konto
  • invliten.jpg
    Skapa konto
Riktigt bra och snyggt.

hehe, ser riktigt pedantiskt ut, med de där två små hänglåsen med nycklar i för att låsa säkerhetsbrytarna under arbete....

Men kabelklamringen ser lite "hempulad" ut.

elmont skrev:
Men kabelklamringen ser lite "hempulad" ut.
Jag är behörig elinstallatör sedan 30 år.
Jag jobbar visserligen hellre med automation än kabelförläggning, men tycker ändå att jag fick till en prydlig installation.
Vad är det som inte duger?

Redigerat:
Låter intressant. Kan man få lite mer information om panelerna? Hur har du köpt dem? Hur fungerar det med garanti?

Jo det duger jag bara "retas" lite, men den understa kabeln kanske ett klammer till, klammerna lite närmare böjar som då blir mer distinkta,kanske ett klammer även under brytarna, lite långt mellan klammerna på den horisontala övre kabeln. Jag får en känsla av att det är en som inte är så van att lägga kabel som gjort jobbet, eller en som inte är så noga.
Och nu när jag "godkänner" kabelförläggningen kanske du vill vara snäll och tala om vad som finns i kapslingarna.

mstrand skrev:
Låter intressant. Kan man få lite mer information om panelerna? Hur har du köpt dem? Hur fungerar det med garanti?
Jag har köpt dom av ett företag som heter Blue Carbon Technology Inc. http://www.bluecarbontech.com/en/index.asp (som jag hittade på alibaba.com som i sin tur är en samlingportal för hur mycket grejer som helst.... där hittar man även liknande paneler från andra tillverkare. Sök på BIPV i deras sökruta).
sunny@bluecarbontech.com har jag kontakt med, och hon är vettig.
Det är en del pyssel att göra affärer med ett Kinesiskt företag, om man inte handlat av dom förut (Scam-sökning, produktuppgifter, fraktföretag mm). Inget svårt, men lite tidsödande.
Men har man bara tid så kan det vara ganska stimulerande att genomföra en importaffär. Jag har också fått flera vänner där borta, och det är trevligt att lära känna dom och deras kultur och vardag.

Garantin är 80% efter 25 år. Hur den fungerar i praktiken vet jag faktiskt inte. Osäkert kort.
Men är panelerna hela när dom kommer så är det väl inte så mycket som kan hända som faller under garantiåtaganden, bortsett från någon hotspot pga dålig bandlödning. Jag har dock aldrig sett någon hotspot trots att jag varit inblandad i anläggningar med hundratals paneler.

Man monterar panelerna ungefär som man lägger tegelpannor. På de längsgående profilerna finns spår att skjuta in en försänkt m6-skruv som man sedan fäster i lämpligt underlag (i mitt fall 45x45-regel). Då kan man lätt justera dom i längsled. De har en justermån i sidled på 25mm. Profilerna är så kraftiga att jag inte tror att det behövs stöd på mitten av panelen. Jag bifogar en .pdf-fil. Måttet på kortsidan är dock 25 mm för litet (vilket jag påpekat och de ska ändra det).

elmont skrev:
Jo det duger jag bara "retas" lite, men den understa kabeln kanske ett klammer till, klammerna lite närmare böjar som då blir mer distinkta,kanske ett klammer även under brytarna, lite långt mellan klammerna på den horisontala övre kabeln. Jag får en känsla av att det är en som inte är så van att lägga kabel som gjort jobbet, eller en som inte är så noga.
Och nu när jag "godkänner" kabelförläggningen kanske du vill vara snäll och tala om vad som finns i kapslingarna.
Jag erkänner att kabelförläggning är det tråkigaste som finns, ändå tyckte jag att jag ansträngde mej här...... När jag var anställd klagade chefen att jag klammade för glest. Jag kontrade med att säkerhetsföreskrifterna hade ett maxmått på 45 cm. Han sa att EL-AMA rekommenderade 30 cm. Han sa att jag skulle använda TKK men jag använde TC....Men det är 30 år sedan. Nu gör jag som jag vill.......

Centralen är en vanlig 12-modulers IP65 med JFB och dvärgbrytare.
De båda arbetsbrytarna är kopplade som 2-poliga frånskiljare. Dels för invertern på AC-sidan och dels för panelerna på DC-sidan.
De klarar 16A 690V 25kA. De borde också vara märkta med "AC". För det hände en malör på DC-sidan.

Jag kortslöt varje panel och mätte med amperetången (vid solsken), för att kontrollera att alla gav stipulerad ström (ca 8A). Det gjorde alla paneler. För säkerhets skull gjorde jag samma kortslutningsmätning när alla paneler var kopplade i serie, för att se att det inte fanns någon svag länk i seriekedjan.
Jodå, de gav 8 A då också.
Frid och fröjd trodde jag.
Så skulle jag bara bryta bort panelerna på arbetsbrytaren: ZZZZZZZZRRRRRRRRRRRRRAPPPPPP!!! och en rejäl ljusbåge som inte ville slockna i första taget. Trots att inkapslingen över brytkontakterna satt kvar (locket till brytaren var dock borttaget).
Det var ju bara 8A och 320V.
Men. Det är svårt att bryta likström..........

Uppmärkningen enligt Elsäkerhetsverkets rekommendationer är för övrigt ganska omfattande.

Kontakta elsäkerhetsverket och fråga om det måste stå AC för att en brytare bara ska anses tåla AC?

Att vissa vanliga hushållsinstallationer hade DC förr (t.ex. i Stockholm ända in ett tag efter andra världskriget) är nog förklaringen till att äldre strömbrytare kan ha så rejält lång rörelse på brytfunktionen, typ att det krävs flera cenimeters ljusbåge för att den inte ska vilja slockna...

Vad gjorde du åt ljusbågen, slog till brytaren igen och väntade till en regning dag (bokstavligt talat) med att bryta igen?

elmont skrev:
Långt mellan klamrar = betalar själv.
Tätt mellan klamrar = går på timlön, kunden betalar...;)

yxis skrev:
Kontakta elsäkerhetsverket och fråga om det måste stå AC för att en brytare bara ska anses tåla AC?

Vad gjorde du åt ljusbågen, slog till brytaren igen och väntade till en regning dag (bokstavligt talat) med att bryta igen?
Elsäkerhetsverket har nog uppmärksammat detta eftersom man måste märka här och där "Apparaten är spänningssatt från två håll. Vid arbete på apparat bryt först växelströmssidan sedan likströmssidan".

Ljusbågen slocknade av sej själv efter några sekunder.
Brytaren fungerade efteråt, men jag böt ut den för ev spänningsfall (och effektutveckling) över kontaktytorna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.