Moderator
· Stockholm
· 57 857 inlägg
Ja om du menar fas, så skall den in vid streck 1. Och om du menar tändtråd så skall den in på trekant 1.
Om du verkligen menar att du har en nolla med i kopplingen så skall den absolut inte kopplas till brytaren överhuvudtaget.
Om du verkligen menar att du har en nolla med i kopplingen så skall den absolut inte kopplas till brytaren överhuvudtaget.
Ifall du bara har 2 kablar som var inkopplade till den gamla strömbrytaren så ska du koppla den ena högst upp till höger och den andra högst upp till vänster (enligt din bild)
Har du fler än 2 kablar så får du ta lite bilder och visa.
Har du fler än 2 kablar så får du ta lite bilder och visa.
Det gjorde min granne för några veckor sedan, nollan till belysningen var skarvad via en X-plint, och när han bytte brytaren så lade han dom på en "trekant-plint", det small ordentligt när jag skulle tända lampanhempularen skrev:
Nödig kännedom?
Moderator
· Stockholm
· 57 857 inlägg
Vi kan ju börja med att anta att det var felskrivet. Skulle det verkligen vara en nolla med i dosan så kan vi ju återkomma till det där med x plintar.
Minns jag rätt från fysiken finns inget plus och minus i ett växelströmsbaserat system..gasto skrev:
plus och minus finns som sagt inte i växelström.
förvånar mig inte att det small när han la in nollan på pil ut, X plint o pil ut är två vilt skilda saker.
förvånar mig inte att det small när han la in nollan på pil ut, X plint o pil ut är två vilt skilda saker.
1 är fasen in
1 med trekant är tändtråd vidare till lampan.
När man påverkar brytaren så bryter man 230 V till lampan. Kontakten växlar över till trekanten utan en 1:a.
x & x är bara kopplingspunkter som kan användas för skarvning av nollan t.ex pm man har färdigdragen flexislang.
MVH Kribban
1 med trekant är tändtråd vidare till lampan.
När man påverkar brytaren så bryter man 230 V till lampan. Kontakten växlar över till trekanten utan en 1:a.
x & x är bara kopplingspunkter som kan användas för skarvning av nollan t.ex pm man har färdigdragen flexislang.
MVH Kribban