7 135 läst ·
18 svar
7k läst
18 svar
Billigaste KNX-aktorerna?
Sida 1 av 2
Undrar lite vad ni har kommit fram till angående vilka bryt- och dimmeraktorer som är mest prisvärda. Schneiders grejer har jag "ok" priser på genom jobbet, men det är ju egentligen alldeles på tok för dyrt ändå. 
Jag har sett att ni beställer från eibmarkt,
Har ni hittat nå bra "billiga" aktorer som har scenariofunktion?
Hälsningar Micke.
Jag har sett att ni beställer från eibmarkt,
Har ni hittat nå bra "billiga" aktorer som har scenariofunktion?
Hälsningar Micke.
Tackar gott folk! Ska kolla det. 
Ja, det verkar faktiskt vara rätt bra priser på Zennio-prylar där när man jämför med tyska butiker. Dock har inte EIB-markt Zennio.gege skrev:
Det går dock att få tag på billigare aktorer från EIB-markt. Men vill man ha Zennio är det kanske inte värt att importera?
Var faktiskt rätt bra priser på wallinstore.
Saknade en flerkanalig dimmeraktor? Eller missade jag den bara?
Kommer att börja med ett gäng Schneider-prylar trots allt.
Tänkte köpa interface, spänningsmodul, ett par aktorer och ett par knappar till att börja med.
Inte det billigaste men vem har sagt att det är billigt?
Saknade en flerkanalig dimmeraktor? Eller missade jag den bara?
Kommer att börja med ett gäng Schneider-prylar trots allt.
Tänkte köpa interface, spänningsmodul, ett par aktorer och ett par knappar till att börja med.
Inte det billigaste men vem har sagt att det är billigt?
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Jag tycker ofta Siemens ligger bäst till prismässigt om man går på DIN-monterade prylar med fler utgångar (ex. deras 16x10A brytaraktor, eller 4x2,5A dimmer), priset per utgång är svårslaget då skulle jag säga.
/U
/U
Ja det har du helt jävla rätt i ullberg.ullberg skrev:
Billigaste priset jag fick på Schneider var 490kr/utgång inkl. moms och på EIB-markt
kostade en sån siemens 180kr/utgång.
En VISS skillnad.
Av alla märken som EIB-markt saluför, vad skulle ni anse vara den mest prisvärda spänningsförsörjningen?
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Det var ett tag sedan jag kollade, men då låg deras eget märke bra till, en ordentligt överspecad trafo (2,5A?) sen sätter man en begränsning till de 640mA som är max på en linje. Det betyder att man kan köra ett par linjer på samma trafo, kanske inte så intressant för en villa men om inte annat kan man ju använda överkapaciteten till något annat, skicka ut i extraparet för saker som vill ha extra spänningsmatning, driva ett motorlås eller nåt sånt...mickelinoe skrev:
Kör den bland annat i min egen central och den har funkat fint (fast jag har aldrig hört talas om någon som haft problem med sin spänningsmatning, oavsett märke)
/U
Tack! Snabba puckar här. 
Hmm.
Fattar inte om denna är en DALI-dimmer eller om den också kan dimma vanliga glödlaster ?
http://www.eibmarkt.com/cgi-bin/eib...527f9a274c4debae3806fa/Product/View/NS0890106
Fattar inte om denna är en DALI-dimmer eller om den också kan dimma vanliga glödlaster ?
http://www.eibmarkt.com/cgi-bin/eib...527f9a274c4debae3806fa/Product/View/NS0890106
Ja jag blev fundersam jag med.
Prisvärda dimmrar då?
Jag tittar på Mertens 4*150W för ca 3000kr. Är ju inte billigt direkt men jämfört med Schneider
här i Sverige så är det bra mycket billigare.
Men jag skulle vilja hitta nån billigare. Fast den här tiden orkar jag inte kolla igenom alla tillverkare.
Prisvärda dimmrar då?
Jag tittar på Mertens 4*150W för ca 3000kr. Är ju inte billigt direkt men jämfört med Schneider
här i Sverige så är det bra mycket billigare.
Men jag skulle vilja hitta nån billigare. Fast den här tiden orkar jag inte kolla igenom alla tillverkare.