18 530 läst ·
23 svar
19k läst
23 svar
Byta Semko-17 uttag (gamla metall höljet)
Grattis till en redig förbättring.ansim skrev:
Men nu ska jag vara lite grinig men kombinationsuttag 400V 3~ + 230V ska vara anslutna till trepolig säkring, eller åtminstone bör.
Har du JFB så ökar den dock säkerheten så det kanske räcker.
Nåväl, vilken SEMKO17-handske som helst är nog ändå farligare än ett kombinationsuttag med separata säkringar, så det har i vilket fall som helst ändå blivit bättre.
Angående 3-polig säkring, då måste jag byta till det, vilket en elektriker får, inte jag. Nu är det 3 separata porsliner.
Denna gren sitter avsäkrad direkt i intaget, så det är relativt enkelt att byta till en trepolig.
Men det är en JFB inkopplad, så den skall täcka ev. problem som kan uppstå.
Denna gren sitter avsäkrad direkt i intaget, så det är relativt enkelt att byta till en trepolig.
Men det är en JFB inkopplad, så den skall täcka ev. problem som kan uppstå.
Ja nu får väl hellre någon elektriker uttala sig ...ansim skrev:
Men har du JFB så tycker jag inte att du behöver ha speciellt bråttom att åtgärda detta. Testa funktionen på JFB med testknappen på JFB'n 2 ggr per år så har du hög säkerhet ändå.
Och jag har lite för mig att JFB anses kunna ge godtagbart skydd när det gäller blandning av enfas och trefaslaster, särskilt som i detta fall med icke permanent inkopplad utrustning. Men som sagt, jag är såpass långt ifrån säker att vi gärna kan lyssna av vad någon riktig elektriker anser.
Tar du ut en elektriker till huset ditt i någon framtid för annat jobb så kan du passa på och fråga om hans åsikt och få det omgjort om han tycker det bör göras.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
En JFB ger inte fullt skydd, men tillräckligt bra. Om en säkring löser pga överlast, och det råkar var den säkring som matar enfasuttaget, så kan detta uttag fortfarande matas via ansluten trefasmateriel, fast då med lägre spänning.
Men det är som sagt ingenting som måste åtgärdas utan något man bör tänka på vid nyinstallation. Det är ju ett väldigt vanligt fall då en huvudsäkring löser.
JFBn tar hand om de farligaste felfallen, kortslutning mot jord. Hade inte JFBn funnits hade felstället fortfarande kunna matas ifrån en annan fas.
Men det är som sagt ingenting som måste åtgärdas utan något man bör tänka på vid nyinstallation. Det är ju ett väldigt vanligt fall då en huvudsäkring löser.
JFBn tar hand om de farligaste felfallen, kortslutning mot jord. Hade inte JFBn funnits hade felstället fortfarande kunna matas ifrån en annan fas.
Jag är med på det.
Måste kolla om JFB kopplar bort denna gren. Den verkar vara kopplad direkt på inkommande ledning, för trådarna till säkringarna går in i en plomberad del i mätarskåpet. Säkrast att anlita en elektriker och byta till en 3-polig säkring.
JFB sitter monterad i stora propskåpet inne i villan.
Måste kolla om JFB kopplar bort denna gren. Den verkar vara kopplad direkt på inkommande ledning, för trådarna till säkringarna går in i en plomberad del i mätarskåpet. Säkrast att anlita en elektriker och byta till en 3-polig säkring.
JFB sitter monterad i stora propskåpet inne i villan.
Jag skulle inte byta bort diazesäkringarna mot 3-poligautomatsäkring. När jag för något år sedan skaffade (norm)central till garaget så köpte jag tre diaze-hållare för montering i normcentralen för matning till ett CEE-16-uttag.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
