Hej hjälpsamma människor. Jag har ägnat morgonen att byta ut eluttag i min 70-tals lägenhet men stötte på patrull när jag skulle byta strömbrytaren i sovrummet. Nedanför sitter ett eluttag och strömmen leds såklart vidare dit, men jag blir osäker på hur jag skall koppla strömbrytaren, och om jag skall använda en enpolig strömbrytare. Jag vet att man skall anlita behörig elektriker när man blir osäker men det kan ju vara så att det är lätt att lösa? Se bild nedan. Svart kabel är ihoptvinnad och blå leds bara igenom dosan ned till uttaget.

• vrum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilden ljuger lite då blå kabel går uppifrån och ner, inte horisontellt..

Svart på L eller P och brun på pil ut, höger/vänster beroende på om det är ELJO eller ELKO.
I min världs så existerar det inga andra märken. :)

//Patrik

Koppla din nya brytare som din gamla så kommer det att funka. De två ihoptvinnade trådarna måste du dela på och stoppa in i varsitt hål på L-anslutningen. Ensamma tråden på valfri anslutning märkt med en pil.

Sweet, tack för hjälpen. Kan tillägga att jag är traditionalist och kör på ELJO Trend = )

Bra! Men du känner väl till att Trend är passé nu och att det är Exxact som gäller? ;)

Lycka till!

//Patrik

men exxact är ju inte eljo.....

Exxact är en modellserie under märket ELJO som ägs av Schneider Electric.

//Patrik

nja exxact är schneider egen serie i resten av europa och ge det 5 år så finns inte varumärket eljo längre

Är Patrik_Hed ett eget varumärke eller hör det till Schneider Electric? Och innebär det att efternamnet måste bytas när Schneider samlar allt under ett varumärke? :-)

/Anders

PS. Ursäkta om jag driver med dig Patrik men du brukar vara snabb på att tipsa om Schneiders grejer här. DS.

Patrik Schneider, tja varför inte.......

Protte med elkurserna i USA.

Exxakt marknadsförs väl mest i norden av Schneider? Det är i alla fall vad de själva säger på sin intenrationella hemsida. I tyskland verkar de mest pusha sakerna under märket Mertens (samma insatser tror jag, men andra kåpor). I andra länder verkar de ha designer som skiljer sig mer åt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.