U
Det är väl så grundläggande att ingen vågat fråga men..: hur lossar ni säkrast och enklast knapparna på Eljos (Trend) strömställare; framför allt kronbrytarna med dess klenare knappar men fortfarande lika envisa infästning. Utan skrapmärken på ram eller knapp, givetvis...

In med en liten flata i glipan upptill eller nertill och bänd loss.

//Patrik

U
Det är ju så man alltid gjort men det känns som att knapparna ska gå sönder - varje gång. Kronbrytaren jag öppnade idag hade redan små sprickor i båda knapparna och ville inte ge sig med mindre än att man bände med två verktyg, upptill och nedtill, samtidigt. Annars hade definitivt ena knappen gått av.

Dessutom blir det gärna småmärken i ram och knapp med den metoden. Nästan så jag undrar om Schneider i själva verket har något superspecialverktyg för ändamålet.

Ta ett gammalt kreditkort eller Japanspackel. Jag har aldrig pajat en Trend men jag håller med om att det känns obehagligt i början.

/Anders

U
Inte illa (att få en videobrux) :-). Nog för att jag gör likadant, minus tumstödet, men i alla fall...det är väl något med rätta knycken också.

Tanken med japanspackel eller liknande har jag också varit inne på. Eller möjligen två - det känns som att brytarna stretar emot mindre om man kan bända knapparna rakt utåt i stället för bara i ena änden.

Har också noterat att det suttit mer och mindre j*vligt på olika brytare genom åren - möjligen skiljer infästningen på olika årgångar (?). Den jag svurit över idag var från 2009.

Ja och så trycker man med det böjda pekfingret på mejseln utåt samtidigt som man ger stöd med tummen. 1080p har du videon i dessutom! ;)

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
1080p har du videon i dessutom! ;)
En avslöjande upplösning. Jag skulle ta ett snack med den som tapetserat. Verkar som de skurit bort alldeles för mycket tapet runt brytaren. ;):cool::rolleyes:

Skämt åsido, inte illa med en instruktionsvideo. :thumbup:

Nog borde det väl vara bra att ha så bred mejsel som möjligt för att det inte ska bli brytmärken?

Jag har inte provat på dessa men gjort motsvarande handgrepp på "noname"brytare och försöker köra med något platt och brett.

En kniv av den typ man äter med kan nog vara bra, platt och bred, fast man bör såklart inte bryta med två oisolerade verktyg samtidigt även om man tror att strömmen är avstängd...

Fungerar bra med vanlig mejsel, man ska bara våga knäcka/knäcka till bestämt. Det gör inget om knappen hamnar på golvet.
Ätt segbryta kan ge märken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.