Hej,
Jag planerar att byta det gamla Semko-17 uttaget i metall mot nya CEE. Bytet i sig är inget större problem, men när jag mäter på ledarna (4+jord) så blir det 'lustigt'. Kopplings ordning blå-svart-brun-svart/vit, grön/gul i hölje.
Mätning:
Fas-koll (Phasen penna)
blå-inget = nolla
svart-lyser = ledare 1
brun-lyser = ledare 2
sv/v-inget = ? någon 'semi-nolla'??
Spänningskoll
blå-svart: 220V
blå-brun: 220V
blå-sv/v: 0
sv-br: 400V
sv-sv/v: 200V?
br-sv/v: 200V?
Om jag fattat detta rätt, så saknas en 400V ledare, den grå?. Inget full kopplat 3-fas uttag. Vad har då den sv/v för funktion, i och med att den ger 200V till sv och br?
Är det 'bara' att byta uttaget och märka med att det bara är enkel 400V?
Tacksam för svar.
//Anders
Jag planerar att byta det gamla Semko-17 uttaget i metall mot nya CEE. Bytet i sig är inget större problem, men när jag mäter på ledarna (4+jord) så blir det 'lustigt'. Kopplings ordning blå-svart-brun-svart/vit, grön/gul i hölje.
Mätning:
Fas-koll (Phasen penna)
blå-inget = nolla
svart-lyser = ledare 1
brun-lyser = ledare 2
sv/v-inget = ? någon 'semi-nolla'??
Spänningskoll
blå-svart: 220V
blå-brun: 220V
blå-sv/v: 0
sv-br: 400V
sv-sv/v: 200V?
br-sv/v: 200V?
Om jag fattat detta rätt, så saknas en 400V ledare, den grå?. Inget full kopplat 3-fas uttag. Vad har då den sv/v för funktion, i och med att den ger 200V till sv och br?
Är det 'bara' att byta uttaget och märka med att det bara är enkel 400V?
Tacksam för svar.
//Anders
Moderator
· Stockholm
· 57 799 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 799 inlägg
Jo du har (troligen) 3 säkringar till den där. men det verkar saknas en, Antingen är ledaren inte inkopplad i andra änden, eller så har du ialla fall en utlöst säkring. Det bör ju framgå i elcentralen vilka säkringar som driver uttaget.ansim skrev:
Jag tror med att en säkring är trasig/utlöst eller att något inte är rätt i matande ände. Du skall ha 3 faser fram svart,brun,svart/vit. Du har alla trådar du behöver den svart/vita blev ersatt av grå för ett antal år sedan.
Har du kontrollmätt säkringarna eller "bara" tittat? Säkringar kan vara trasiga fast de ser hela ut...ansim skrev:
Multimetern belastar väldigt lite vid mätning, den kapacitiva överledningen mellan ledarna i kablarna räcker för att ge utslag. (Kapacitiv överledning = ledarna som ligger invid varandra fungerar som en kondensator).ansim skrev:
Exempel:
Ett gammalt visarinstrument kan ha en belastning om 20kohm/volt, där volt är områdesvalet. Med ett läge på 500V AC så blir lasten 20k*500=10Mohm. Vid 230V så får man en ström på 23 mikroampere. Med ett modernt instrument med digitala siffror så kan man i vissa fall ha ännu högre belastningsresistans.
SBH skrev:
Det var väl just det tråden handlar om, att byta uttaget till ett modernt...
Produkter som diskuteras: "Multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Det har bara varit en visuell koll av säkringar. Jag vet inte vilken som denna är ansluten via.
I huvud panelen finns en 16A grupp som är omärkt, men den sitter i 230 volts delen. Vi har direkt-el 400V i egen del.
Kabeln går direkt in i ingående skåp. Där finns 3st 25A för ingående matarledningar och 3st 16A.
25A säkringarnaas del är säkrat med sigil. 16A säkringarnakan lossas, så det får jag kolla.
//ansi
I huvud panelen finns en 16A grupp som är omärkt, men den sitter i 230 volts delen. Vi har direkt-el 400V i egen del.
Kabeln går direkt in i ingående skåp. Där finns 3st 25A för ingående matarledningar och 3st 16A.
25A säkringarnaas del är säkrat med sigil. 16A säkringarnakan lossas, så det får jag kolla.
//ansi
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Du kan ju prova att skruva ur de tre omärkta säkringarna först och se om spänningen försvinner, och samtidigt titta närmare på säkringarna. Pluppen i botten kan sitta kvar även om säkringen löst så prova att peta ut den lite lätt.
Du måste ju identifiera vilka säkringar du ska bryta för att kunna byta detta uttag.
Du måste ju identifiera vilka säkringar du ska bryta för att kunna byta detta uttag.
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 700 inlägg
Vad var problemet?

