Har skaffa mig en enkel jordfelsprovare (Kjell o C). Kollade husvagnen och stora huset med två jordfelsbrytare - inga problem. Kollade gäststugans källare ok. Skulle visa hur säkert det var i växthuset för hustrun och använde testaren där - inget hände. Apparaten signalerar inga jordfel eller växlad jord nolla. Gick in i gäststugans övervåning där det plöstligt fungerade; Men när jag kollade samma fas som växthuset så fungerade det inte igen.

Hur kan detta vara möjligt? Till historien hör att jordfelsbrytaren som sitter i huvudcentralen i källaren har inkommande 10 kvm 4-ledare liksom i stora huset. Utgående 5-ledarsystem till övervåningens undercentral, där problemen finns, är 2,5 kvmm. Inga särskilt långa avstånd någonstans.

Den enda tanke jag kan komma på är att det är för stort motstånd i jordledaren men de olika uttagen har ju olika jordanslutningar och alla kan väl inte vara dåligt dragna eller att jordfelsbrytaren en Malmström liksom alla andra ligger på gränsen! Självtesten fungerar utmärkt!

Någon idé?

Men den fas som ger problem, bryts den när jordfelsbrytaren löser ut? Vad jag är ute efter är om de uttagen av någon anledning är kopplade utanför jfbn.

Ett annat alternativ är att skyddsjord från de där uttagen är felkopplad, så att den är kopplad till nollplinten, i centralen. Den där testaren provar ju jfb genom att koppla en svag ström mot jord. Om då jord i uttaget antingen är bruten/inte inkopplad, eller inkopplad mot nollan så kommer inte testen att lösa ut jfb.

Både jordfelsbrytaren och provaren fungerar ju så uppenbarligen är det något mysko med kopplingarna i växthuset.

Tack för alla idéer i ämnet. Skall nog megga om anläggningen. Det var ett tag sen sist. Och kontrollera att det inte finns avbrott eller dålig kontakt i skyddsledare samt kolla vad som är anslutet till N- resp PE-skenorna. Grundinstallationen är ju sen 1980 men jordfelsbrytarna har ju bara fem år på nacken.

När jag börjar fundera över det så undra jag om inte den mest naturliga förklaringen på fenomenet är att de uttag som krånglar är fuljordade. Dvs att jorden är kopplad till nollan antingen i uttaget, eller i ngn. dosa på vägen från centralen.

Jag skall se till att megga hela anläggningen vid tillfälle då borde man se om det finns någon förbindning mellan nolla och PE efter jordfelsbrytaren. I alla fall gick inte demon hem hos regeringen. Blir till att förbättra sig!

Jag skulle nog börja med att som andra föreslår leta efter om jorden är ansluten till nollplinten på något sätt före jag började megga...

Du lär inte ha förbindelse mellan riktig nolla och riktig skyddsjord efter JFB för då skulle den nästan helt garanterat lösa ut.

Lossa på locken på apparater, dosor och central och titta efter hela vägen mellan växthusuttaget och den central där du vet att andra laster är skyddade på rätt sätt...

Yep! Tackar!

Problemet löst! Det var fel på jordfelsprovaren! Beroende på om fasen låg till vänster eller höger i uttagen så fick man vända provaren rätt. Dvs man fick en massa luriga och enstaka träffar.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.