En bekant och jag hade lite olika åsikter.
När man ska sätta ett uttag under en apparatdosa så är det ju enkelt att gå rakt ned från densamma.
Men behöver man klamra detta? Hur gör ni som är riktiga elektriker? Se bild.

ImageUploadedByTapatalk1339753547.198641.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om ni undrar varför jag satt 20mm slang där så är det för jag hade ett gäng korta bitar över...

Naturligtvis sätter man klammer som "låser" slangen om inte annat för att den inte ska "slammra" och slå mot väggskivan när någon slår igen dörren.

Hellre en klammer för mycket än en för lite!

Sätter du uttaget direkt under dosan för strömbrytaren(?) så slipper du både slang och klammer ;)

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Väggen isoleras, så något slammer blir det inte.
Något motstånd när man drar i 3st fk 1,5mm2 i en meter raksträcka blir det heller inte.
Och det låser bra i metalltungan i dosan.

Framgår min åsikt? ;)

Använd VP-rör och skippa klammer. ;)

Det är ju alltid lite otäckt om en slang hoppar ur, om nu dosan har en bra låsning så borde den risken vara låg. Men jag hade nog gjort kortlingen lite längre så att det hade gått att klamra i den.

Jag tror att jag hade satt dit 1st eller 2st TCS 14-18 klammer i det där fallet.

Bo.Siltberg skrev:
Sätter du uttaget direkt under dosan för strömbrytaren(?) så slipper du både slang och klammer ;)
Men det skulle både bli fult och man får endast ett 1vägs uttag.

Jag skulle satt en eller två spikklammer, även om det egentligen inte behövs. Du har ju dessutom 20-slang. Är det en billig dosa utan låsning så är det dock ett absolut måste.

//Patrik

Redigerat:
Helt klart två klammer, det händer att slangen hoppar ur/lossna även i dosor som har låsning, det händer ibland men inte ofta. Men bara en gång på hundra "kostar" mer än att alltid sätta fast med klammer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.