Jag bor i en 60-talslägenhet med enfas elinstallation och en eldon-central med fem proppar. Spisen ligger på en 20A säkring och ugn och lite annat på en 16A och sedan två belysningsgrupper och en oanvänd som går till badrummet. Jag har hittills inte haft problem med att proppar gått.
Nu vill jag låta byta central till en modern normcentral med automatsäkringar, främst för att få jordfelsbrytare (nuvarande central har inte delbar nollskena). Är det risk att säkringarna kommer att gå oftare efter bytet, eller är en C-dvärg lika trög som en trög diazed?
Inser att det antagligen inte är så bra att ofta överbelasta propparna i alla fall, och jag vet inte ens om det är fallet. Jag tror att huvudsäkringen är på 20A också, och den har aldrig löst, så det kanske inte kommer vara något problem.

Den g:a typen tål överlaster lite bättre, har man inte delbar nollskena kan man sätta en separat skena ev i en egen kapsling där man även sätter JFB. Men på 60 talet brukar man ha delbara skenor, är du säker att den inte har en nollskruv?

En lägenhet med 1fas matning brukar oftast ha 25A mätarsäkring.

Vi byter väldigt mycket diazedcentraler till normcentraler med dvärgbrytare. Kan man sätta C-karakteristik på dvärgarna så är det aldrig något problem.

Jag har iaf aldrig än varit med om att säkringarna inte håller efter byte.

elmont skrev:
Den g:a typen tål överlaster lite bättre, har man inte delbar nollskena kan man sätta en separat skena ev i en egen kapsling där man även sätter JFB. Men på 60 talet brukar man ha delbara skenor, är du säker att den inte har en nollskruv?
Jag är hyfsat säker. Jordtrådarna går bara in i en liten "ryttare" som sitter på nollskenan. Den har alltså ingen egen förankring i chassit. Jag hade tyvärr ingen bild i mobilen över hur det ser ut, men det går säkert att fixa.

Är det inte så många ledare det handlar om brukar man få plats med en liten plint inne i den g:a kapslingen, det finns plintar med ca 10 anslutningar som man fäster på en Din skena. Plintarna är 5 till 10 cm långa (beroende på hur många anslutningar den har) ca 1 cm bred och kanske 2 cm hög. Då behöver du bara en liten kapsling för JFB om du väljer att behålla den g:a centralen. Den med smältsäkringar är gott och väl lika "bra" som en modern i alla fall säkerhetsmässigt.

Ja och så om vi tänker lite estetiskt också, det är bra mycket snyggare med en ny normcentral med dörr än en gammal gängsäkringscentral med en kapsling bredvid med en JFB.
Det ska vara snyggt också och inte bara funktionellt.

//Patrik

• Wow
Wheelabrator
  • Laddar…
Då kan man ju även sätta en snygg "kapsling" över gängsäkringarna, som kan bli både snyggare och mer exotisk än nån plåt eller plastlåda.;)

elmont skrev:
...har man inte delbar nollskena kan man sätta en separat skena ev i en egen kapsling där man även sätter JFB. Men på 60 talet brukar man ha delbara skenor, är du säker att den inte har en nollskruv?
Fast är centralen 60 år gammal (vilket den är om den inte har separat noll/jord-skena) så är det hursomhelst dags att byta.

Hur många andra prylar i hemmet tycker du är ok att använda efter 60 år?

Jag vill bara tala om för folk att man inte förhöjer säkerheten/funktionen genom att byta till en central med automater, en central med smältsäkringar slits ju inte ut den kan säkert bli flera hundra år utan att den får försämrad funktion ( automaternas livslängd torde bli betydligt kortare pga sina plastdetaljer bla). Däremot kan man av andra orsaker byta tex att man vill bygga in nya funktioner, det estetiska mm mm.

• Gilla
Wheelabrator och 1 till
  • Laddar…
Ja, en gängsäkringscentral blir nog knappast dålig i första laget, så det är väl inte därför man bör byta.

//Patrik

• Gilla
yxis
  • Laddar…
Det är bara en enradig central, så det är nog tight att få in en DIN-skena inne i den nuvarande kapslingen. Men man kanske kan sätta en nollskena bredvid den tvåpoliga JFB om man har en kapsling med 4-6 modulers bredd? Fast då får man ju förstås dra ut alla nolltrådar till den kapslingen.

Det är säkert inget fel på centralen, men snygg är den ju inte.

Oavsett är det ingen större "grej", du kan behålla centralen och komplettera med JFB och ny noll skena, eller byta ut allt mot en ny central. Jag skulle gissa att det kanske skiljer en tusenlapp i kostnad och det är väl knappast någon tyngre merkostnad.
Så gör som du känner för :thumbup:

Patrik_Hed skrev:
Ja och så om vi tänker lite estetiskt också, det är bra mycket snyggare med en ny normcentral med dörr än en gammal gängsäkringscentral med en kapsling bredvid med en JFB.
Det ska vara snyggt också och inte bara funktionellt.

//Patrik
Nej, nej, nej, nej. Nu får du ge dig. Vacker hammarlackad plåt med synliga funktionella delar (man riktigt hör ju industri-historiens vingslag i bakgrunden) slår ju tråkig plast varje dag, varje gång! ;) (Det är ju precis sådant här som ledde till att folk spikade masonite på gamla fina spegeldörrar också... ;))

• Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
ps.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Snyggt? Ja det vet i tusan...

• Gilla
yxis
  • Laddar…
Och lite farlig, det saknas en massa porslinsringar så att man lätt kan komma åt spänningsatta delar. Den skulle EJ bli godkänd vid en besiktning :(

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.