Hej!
Måste säga att jag lärt min väldigt mycket på detta forum, så nu registrerade jag mig :D
(Första inlägget:thumbup:)

Jo, idag så skulle jag lägga till en ny grupp på min elcentral i garaget, en hederlig diazed central med plats för endast två grupper. Centralen matas direkt från mätarskåpet som sitter på garaget, därifrån går det en kraftig 3-ledar kabel med färgerna grå, svart , röd samt "kabelstrumpan". (Huset matas med 3-fas + PEN) Grå är PEN, svart fas, röd inte ansluten, kabelstrumpan ansluten till höljet.

Det finns som sagt endast en grupp ansluten som går till HELA garaget, alltså ett eluttag samt belysning. Jag såg att jordanslutningen till den gruppen såg lite märklig ut, så jag summrade med min multimeter från jordblecket i eluttaget till jordrytttaren i centralen, och fick en signal. vilket var bra ju :)

Då till frågan: För "skojs skull" summrade jag mellan fas och nollskena, då fick jag utslag:eek:, kopplade bort gruppen så endast inkommande fas och PEN var inkopplade till centralen, summrade mellan fas och nollskena igen och utslag igen. Är detta "normalt"? Eller är det jag som glömt tänka? (PEN ligger ansluten på jordryttaren som är direktmonterad på nollskenan.) Jag lade till min nya grupp (ett 16A CEE uttag) och allt funkar normalt och har alltid gjort det.

Kan tillägga att garagecentralen inte har en egen brytare så jag slog av huvudbrytaren i mätarskåpet som också gör huset strömlöst. Husets central skyddas med JFB, inte garagets.
Vet heller inte hur det ser ut under huvudsäkringarna i mätarskåpet, kan inte bryta mig in p.g.a plombering.

Tror jag fick med allt där, kan slänga in en bild om det behövs.

Låter lite märkligt det där, varför har man använt grå som PEN och inte den koncentriske?
Har du ingen last inkopplad på gruppen borde det inte summra mellan fas och PEN vad jag kan förstå.. Med fas menar du utgående fas på den nya gruppen, säkringen naturligtvis ursukruvad?
Släng upp bilder annars.

Redigerat:
Eftersom TS bröt HB i mätarskåpet får man kontakt för summern via någon last i övriga delar av anläggningen, normalt och ok. Bryt ev HB eller JFB i de andra delarna också om såna finns så blir nog resultatet det önskade.

Mätte du på enda gruppens fas som du brutit får du leta efter någon last där som du glömt.

Redigerat:
Huset är byggt runt -68. Jag satte ena mätproben på inkommade fas och den andra på inkommande PEN. Då pep mätaren. Huvudbrytaren verkar bryta innan elmätaren, för den dör.

Ah, det har du ju rätt i, GK100. Ska testa det en vacker dag när övriga familjemedlemmar går med på att bryta all ström igen :D

Fantastiskt forum med svar så snabbt!

El-Datornörd skrev:
Huset är byggt runt -68. Jag satte ena mätproben på inkommade fas och den andra på inkommande PEN. Då pep mätaren. Huvudbrytaren verkar bryta innan elmätaren, för den dör.
Se #3 första delen, om brytaren ligger före mätaren får du även den som last för summern om så allt övrigt är bortkopplat.

El-Datornörd skrev:
Centralen matas direkt från mätarskåpet som sitter på garaget, därifrån går det en kraftig 3-ledar kabel med färgerna grå, svart , röd samt "kabelstrumpan". (Huset matas med 3-fas + PEN) Grå är PEN, svart fas, röd inte ansluten, kabelstrumpan ansluten till höljet.
Låter som att garaget är matad med endast en fas, Svart = fas, Grå = Neutral, Skärm = Skyddsjord. Ingen PEN i kabeln alltså.

Bo.Siltberg skrev:
Låter som att garaget är matad med endast en fas, Svart = fas, Grå = Neutral, Skärm = Skyddsjord. Ingen PEN i kabeln alltså.
Japp garaget matas men 1-fas och huset med tre. Men jag är ganska säker på att grå är PEN till garaget, iallafall fungerar den som PEN. Den röda kabeln hänger bara bakom centralen, skärmen är kopplad till höljet på centralen. Svart på fasskenan.

Min gissning är att man parallellkopplat en av faserna + PEN till garaget på kabeln till huset. Varför man satte upp en 3-ledar kabel till garaget när bara två används vet jag inte, men det var ju på 60-talet...

Ok, bara du är säker på vad som är vad.

På 60 talet hade man i stort samma syn på el som i dag, så jag är rätt säker på att det inte årtalet spelar in på hur det är utfört. Men däremot kan det ju vara någon glad amatör som varit i farten.

Det "normala" hade väl varit att skärmen varit PEN och svart-grå-röd varit tre faser.

Nån som har koll på hur reglerna var -68 kan säkert fylla i hur grov PEN var tvungen att vara då.

Idag får man inte ändra så att skärmen blir PEN, om den inte är 10mm2 (ökat krav, fram till för inte så länge sen var det 6mm2 och har nog varit än klenare tidigare).

Om du nånsin behöver mer ström än vad en fas kan ge så kan den röda användas för att få fram två faser.

Även -68 var det väl åtminstone rekomenderat att ha en huvudbrytare på varje central, eller?

68 skulle PEN ha samma area som fasledarna, man använde kabelns "strumpa" som PEN och den hade samma area som fasledarna. Och som jag skrev tidigare är jag till 99 % säker på att det är en pulare som kopplat in kabeln.

Jo att en pulare varit framme är troligt, gubben som bodde här innan oss var väldigt kreativ med sina ellösningar. Kablar löpte kors och tvärs på väggar och tak. Vi tog hit en elektriker som fick ta bort allt när vi flyttade hit för 15 år sedan...

Utgående kabel från centralen (som matar HELA garaget) är en tre-ledare med skärm. Svart = Fas, Vit = Noll, Skärmen = Jord, och den röda är avklippt. Det är väldigt färgglatt i dosorna runtom i garaget. Ibland är kabelskärmen jord, ibland en "riktig" ledare, fas och noll byter färg lite här och där osv..

Mitt tips; kolla i andra änden av kabeln (och alla ev. dosor emellan) så kan du inte missuppfatta vad som är vad. Det är något som vi lite till mans borde vara/bli bättre på. (Se elektrikern som kopplade handdukstorkens jord till tändfas i andra trådar. Slutade med dödsfall.) Det är *mycket* viktigt att det blir rätt. Och gör om och rätt om det inte är det, när du ändå är igång.

• Gilla
yxis
  • Laddar…
Det är en bra idé. Ska påbörja att gå igenom allt och ev byta några kablar som börjar bli dåliga.

Tack för alla era svar, har fått reda på vad jag ville:thumbup:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.