2 112 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Golvvärmekabel genom (under) innervägg?? Tillåtet??
Håller på att bygga ut gäststugan med en liten hall och ett ännu mindre tvättrum. I dessa delar planerar jag att lägga klingergolv med elgolvvärme. Frågan är om jag kan använda ett golvvärmekit till båda rummen med en total yta av ca 4 kvm. Det skulle innebära att värmekabeln ska gå genom regeln till innerväggen i tex en bit flexslang. Är denna lösning tillåten eller blir kabeln för varm? Vet ju att man normalt sett inte ska lägga kabeln under fasta installationer. I dett fall handlar det om en sträcka på 95 mm.
Om du har vanlig serieresistiv kabel så kommer den bli för varm på den del där den är "överbyggd". Måste man göra så där så bör man använda självbegränsande kabel.
Annars använder man två slingor eller går med kabeln genom dörröppning.
Förövrigt så är förläggning av värmekabel behörighetskrävande arbete (inte bara inkopplingen utan även att lägga slingan) och får bara utföras av elektriker.
Förövrigt så är förläggning av värmekabel behörighetskrävande arbete (inte bara inkopplingen utan även att lägga slingan) och får bara utföras av elektriker.
Ok, tack för svar.Rrrrr skrev:Om du har vanlig serieresistiv kabel så kommer den bli för varm på den del där den är "överbyggd". Måste man göra så där så bör man använda självbegränsande kabel.
Men förbereda för den ev genomföringen genom att borra hålet i regeln är väl (fortfarande) tillåtet?
Egentligen så ska elektriker också lägga t.ex. flexslangar å sånt...
Jag håller med Rrrrr, dra den genom en dörröppning.
Om du absolut ska fuska och dra där det kommer en innervägg så är det kanske bäst att faktiskt lägga som om det vore vanligt golv, d.v.s. lägga klinkersplatta (plus monteringsgrejerna för värmekabeln o.s.v.) under innerväggen just där kabeln passerar.
För övrigt kanske det ändå är bra att kunna slå av och på värmen och reglera temperaturen separat för de två rummen, typ t.ex. slaskväder ute = mesta värmen i hallen, torrt väder = mesta värmen i tvättrummet, för att bäst torka upp fukt som kommer på golvet?
P.S. glöm inte jordfelsbrytare!
Jag håller med Rrrrr, dra den genom en dörröppning.
Om du absolut ska fuska och dra där det kommer en innervägg så är det kanske bäst att faktiskt lägga som om det vore vanligt golv, d.v.s. lägga klinkersplatta (plus monteringsgrejerna för värmekabeln o.s.v.) under innerväggen just där kabeln passerar.
För övrigt kanske det ändå är bra att kunna slå av och på värmen och reglera temperaturen separat för de två rummen, typ t.ex. slaskväder ute = mesta värmen i hallen, torrt väder = mesta värmen i tvättrummet, för att bäst torka upp fukt som kommer på golvet?
P.S. glöm inte jordfelsbrytare!
Klicka här för att svara