Har kommit över ett elverk som inte fungerar, det som hänt är att det körts en stor j*vla vinkelslip på det och då rök det om det och så slutade det ladda, jag har mätt upp lindningarna och dom är ok, skiljer lite emellan dom (4,7-5,0 ohm) men vad jag tror så är det inom toleranserna.
När jag startar det så får ca 5V ut, där finns även ett uttag för 12V DC och det är helt dött.

Någon som har ett tips på vad man ska felsöka på?

Om det jag lärt mig om motorer är applicerbart på generatorer är det allvarligt om man med ett vanligt mätinstrument kan mäta skillnaden i resistans på lindningarna. Detta i kombination med att röken läckt ut talar för att generatorn är förstörd.

Har du bara mätt mellan fas och nolla, eller har du provat att mäta spänningen mellan faser också?

Erik

Redigerat:
Avemo skrev:
Om det jag lärt mig om motorer är applicerbart på generatorer är det allvarligt om man med ett vanligt mätinstrument kan mäta skillnaden i resistans på lindningarna. Detta i kombination med att röken läckt ut talar för att generatorn är förstörd.

Har du bara mätt mellan fas och nolla, eller har du provat att mäta spänningen mellan faser också?

Erik
Jag har mätt alla 3 lindningarna.

Tänkte ge mig på och megga imorgon, jag skruvade isär den helt lite senare idag men det ser tyvärr inte bra ut.... ganska mycket som blivit missfärgat utav värmen :thumbdown:

Det sitter någon slags regulator också med 4 kondingar på, 3 små och en större och en transistor, möjligtvis sitter det nåt mer men det ser jag inte för det är fullt med någon slags gjutharts, från denna regulatorn går det 2 kablar till en diod-brygga och sen vidare till 12V DC uttaget men det går 4 kablar in i den så jag vet inte om den gör något mer, kanske ger spänning till statorlindningen.

"kanske ger spänning till statorlindningen"? Statorlindningarna får du väl ändå ut spänning från? Jag antar att det är en trefas synkrongenerator. Jag skulle tro att "regulatorn" bara har med 12 VDC att göra.

Låter motorn belastad? Det verkar lite underligt om det inte blir någon spänning varken mellan faser eller mellan fas och nolla men det ändå inte är avbrott i lindningarna. Är det överledning någonstans borde motorn låta belastad när du startar.

Skillnaden mellan 4,7 och 5,0 ohm kan väl delvis bero på att det inte är jättelätt att få bra kontakt när man mäter? Helst ska man ha fyrledare från mätaren för så låga resistanser, alltså två trådar som skickar ström genom det man mäter på och två som mäter spänningen.

• Gilla
WilleR
  • Laddar…
yxis skrev:
Helst ska man ha fyrledare från mätaren för så låga resistanser, alltså två trådar som skickar ström genom det man mäter på och två som mäter spänningen.
"Fyrledare..." Nej, usch. Nu fick jag en flashback från elmät-labbarna i skolan :eek: Får gå och lägga mig ner tills det går över... :)

• Gilla
yxis
  • Laddar…
Motorn låter inte belastad när man startar den

Du får beskriva lite bättte var du mätt och hur det verkar hänga ihop. Kanske någon bild så man får en uppfattning om vad det är för typ av verk. Eftersom du mätt upp några rimliga värden för någon lindning skulle jag tro att regulatorn eller något i magnetiseringsdelen gett sig. Du får ju också en liten spänning när du kör den, det är typiskt för hur den kan bete sig genom remanens och helt ok.

Jag provade att googla lite och hittar bara en annons som tagits bort för 10 månader som säger detta:

"Drivmedel: Bensin Motorstorlek: 196cc, encylindrig, 6,5hk / 3000rpm, fyrtakt. Tankvolym: 15L Utspänning: 1 x 400v 3 x 230v 50hz samt 1 x 12v dc 8,3 amp. Kontinuerlig belastning: 2500w Ljudnivå: 68 db Vikt: 39 kg."

Jag vet inte hur ett sånthär aggregat brukar fungera, men jag gissar att det är läge att felsöka 12V-sidan först. Det är antagligen den som ger magnetisering till generatorns stora lindningar, eller?

Eftersom det inte verkar lätt att hitta nåt om elverket på nätet så kanske några bilder kan säga lite mer?

har grejat lite med kinesiska dieselelverk och det brukar ofta vara AVR som ger sig (automatisk voltregulatorm, en svart bananformad sak.)
sen kan du ju råka ut för kortis mellan fas och jord, megga!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.