Hej,

Behöver plocka ut max 1500W och 240V ca 100 m bort från närmsta ellutag. Jag har två alternativ som jag ser det.

1. Endera använder jag, om det går, vanliga skarvsladdar (1,5mm2) och drar direkt från ett 240v uttag.
2. Alternativt drar jag från ett trefasuttag (16A) och använder (2,5mm2) kabel delar av sträckan och sedan går över till "vanlig" skarvsladd.

Det vore skönt att kunna lägga ut så lite trefaskabel som möjligt med tanke på vikten samt att de är bökiga att linda upp igen, speciellt när man jag måste göra det varje dag när jag skall arbeta.

Hur långt kommer jag med "vanliga" 1,5mm2 skarvsladdar?

Du kan ju använda en 2,5 mm2 skarvkabel med tre trådar i.

Och du behöver inte ta det då från ett trefasuutag utan kan använda vanlig schucko (vanlig stickpropp) men med 2,5 mm2.

Protte

Mellan tummen och pekfingret så behöver du minst 2.5 mm² hela vägen, 6 A säkring (max 10 A i nödfall) och JFB (om inte fast monterad så en portabel JFB i uttaget 100 m bort). Det ger ett spänningsfall i denna kabel på ca 4 % vid 1500 W vilket kanske är acceptabelt (det verkliga spänningsfallet är givetvis högre, gissningsvis det dubbla).

För noggrannare kontroll behöver vi veta mer om detta uttag - närmare bestämt förimpedansen vid uttaget. Den går att mäta upp med "vattenkokarmetoden": Införskaffa
- en hårtork/varmluftspistol eller något annat resistivt som drar mycket effekt.
- en portabel energimätare som kan mäta spänning och ström.

1. Avläs tomgångsspänningen, U1, i uttaget.
2. Koppla in lasten och läsa av spänning, U2 och ström I.
3. Beräkna Z = (U1-U2)/I

Ok. det verkar som jag kanske får ta fram det tunga artilleriet vilket jag hade hoppats att slippa. Jag har några 6mm2 trefaskablar med 16A handske liggandes. De är tyvärr rätt tunga. Om jag använder 25-50 meter 6mm2 kabel så borde det vara lugnt med 2,5mm2 sedan?

Någon portabel elmätare har jag inte tyvärr. Hmm, kanske en ypperlig ursäkt att få införskaffa en. :)

6mm2 trefaskablar brukar ha 32A-kontakter. Oväntat med 16A-kontakter på dem, men de funkar ju.

lite svåra att få i ett schukouttag bara...

En energimätare som kan mäta spänning och ström samtidigt kostar bara 149:- på Clas.
8872033812510.jpg

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.