Kanske en dum fråga, men...

Min tyska svärfar är elektriker med eget elinstallationsföretag och 3 anställda. Får jag anlita honom för att bytta min gamla diazed-central till ny normcentral? Eller krävs svensk behörighet?

Han måste skaffa svensk behörighet.

nej, han får inte, dock skiljer sig inte tyska elnätet nämnvärt från det svenska så han kan nog säkert..

Det blir snart tillåtet, Sverige kommer att anpassa sig till EUs regelverk. Nuvarande ordning förhindrar fri rörlighet av tjänster över gränserna.

Som electrocuted skriver är din svärfar säkert väl kvalificerad att arbeta här och det är säkerligen betydligt bättre att han gör det än att du pular själv.

Ja, hävdar jag.
Om han endast gör ditt jobb, och inget annat.
Så fick i alla fall jag det förklarat för mig av nån på Elsäkerhetsverket när det gällde en norsk installatör.

Ja, han borde väl vara väl bekant med Hager så... :P

//Patrik

En person som har elinstallationsbehörighet utfärdat i ett EES-land kommer att beviljas behörighet även i Sverige. Men han måste alltså göra en formell ansökan till Elsäkerhetsverket om han vill jobba här permanent. Är det bara frågan om ett tillfälligt jobb så behöver han inte ens ansöka.

Tack för svar till alla!

@mycke_nu: Bra att veta. Ja, jag låter mycket hellre svärfar om det. Annat tycker jag nästan är lite knäppt -- vad har man annars proffs i familjen till :rolleyes:

@bax + @Nähädu: Låter bra! Ja, det är endast "mitt" jobb han kanske ska göra. Så det borde vara okej.

@Patrik_Hed: Jajamänsan, Hager ska det bli :thumbup: även om ABB (tror jag det var) också sku ha bra grejer.

vill förtydliga mig lite; jag tycker inte att det är OK att vilken (i sitt hemland behörig) europee som helst kommer hit och gör elinstallationer hursomhelst även om det kommer bli tillåtet, jag är mer en förespråkare av kunskap och hantverksskicklighet än papper och tillstånd.
t.ex en svensk industrielektriker FÅR koppla hemma hos mig, men jag skulle mycket hellre låta en finsk installationselektriker göra det, då kunskapen om villainstallationer troligtvis är större hos honom, och finland har samma system som vi.
t.ex Norge, englands och Frankrikes system skiljer sig såpass att jag inte skulle låta en elektriker från de länderna koppla hos mig utan tilläggskunskap om våra system.

electrocuted skrev:
vill förtydliga mig lite; jag tycker inte att det är OK att vilken (i sitt hemland behörig) europee som helst kommer hit och gör elinstallationer hursomhelst även om det kommer bli tillåtet
Nej, jag tycker inte heller så mycket om det.

T.ex. finns det her i trakten företag på farten från Polen som trycker in FK'er direkt i putsen, troligen för att det är tillåten i hemlandet. :x Om det är så vet/hoppas jag inte.

Faktisk har jag även en dansk farbror som är elektriker. Han jobbar med industriella tvättmaskiner. Dessuttom har han endast erfarenhet av danska elsystemer, som skiljer sig från det svenska även på t.ex. vägguttag. Så han får inte peta i något hos mig.

Svärfar har flera decenniers erfarenhet med villainstallationer i Tyskland, der systemet som jag har förstått det är nästan identisk til Sveriges. Halva hempularriket handlar väl ändå på elektroland24.de eller liknande. Så frågan var inte om han kan, men om han får. Om jag förstår bax och Nähädu korrekt, så får han. Men kanske jag ska checka med Elsäkerhetsverket.

Nähädu har rätt, jag kunde inte formulera mig bättre.

isola skrev:
T.ex. finns det her i trakten företag på farten från Polen som trycker in FK'er direkt i putsen, troligen för att det är tillåten i hemlandet. :x Om det är så vet/hoppas jag inte.
Det är det säkerligen inte.

Nähädu skrev:
En person som har elinstallationsbehörighet utfärdat i ett EES-land kommer att beviljas behörighet även i Sverige. Men han måste alltså göra en formell ansökan till Elsäkerhetsverket om han vill jobba här permanent. Är det bara frågan om ett tillfälligt jobb så behöver han inte ens ansöka.
Från när gäller detta?

Vet inte, det var för två år sedan jag forskade om det gällande den norske installatören.

yxis skrev:
Från när gäller detta?
Sedan hösten 2007.

• Gilla
yxis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.