Hej!
Jag undrar om jag har kopplat rätt. Kabeln som går nedåt går till ett utanpåliggande strömuttag.
Kablarna lossade när jag renoverade köket. Om jag ska fortsätta med en kabel som går till några mer uttag, kan jag då koppla en kabel(Ekk) i samma plint

2012-06-18 18.15.58.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med största sannolikhet har du kopplat rätt. Men "största sannolikhet" är egentligen inte bra nog. Man bör alltid kontrollmäta eller följa trådarna tillbaka till centralen för attavgöra vilken som är vad.

Det är alltid lite vanskligt att bara lita på färger. Färgerna du har ut från väggen:

Gulgrön är skyddsjord. Gulgrön får aldrig någonsin användas till något annat, och det är i det här fallet bara här som det skulle kunna vara något farligt fel. Om skyddsjord kopplas fel, så blir höljet på apparater (om de inte är av plast) spänningsförande, direkt livsfarligt.

Svart: Svart användes tidigare som fasledare, dvs "tilledare" från centralen. Den skall hålla 230V mot nolla eller jord. Problemet är att den ännu tidigare användes friskt till lite allt möjligt. Så i hus från tidigt 70 tal kan den vara antingen fas eller nolla. I nyare hus kan den vara tändtråd (= bruten fas efter en strömbrytare som leder ström frma till en lampa). Jag tror att det tom under en period användes som skyddsjord,men då talar vi om 40 - 50 tal eller tidigare. Din ledning är inte så gammal.

Blå skall vara nolla. Dvs den ledare som för ström tillbaka till centralen från ditt uttag. Spänningen skall vara noll mot skyddsjord. Blå har varit "reserverad" som nolla sedan ngn. gång på 70 - talet. Den är inte lika helig som gulgrön, i vissa fall är det tom OK att använda den som tändtråd.

I kabeln ut har du en brun tråd istället för svart. Brunt är numera den normala färgen för fasledare.

Efterssom det är ett uttag som ledningen går till så vore det inte ngn världskatastrof om fas och nolla skulle råka bli växlade, mer en formalitet (man kan ju vända stickproppen hur man vill i uttaget). Däremot så måste man vara helt och totalt säker på att skyddsjord är korrekt inkopplad, där får inte finnas någon gnutta av tvivel, eller "jag förutsatte...".

Om kabeln hela tiden varit ansluten till vägguttaget, och den gulgröna är korrekt inkopplad på skyddsjord i uttaget, så är det ett rimligt antagande (som man egentligen inte får göra) att det är gulgrön som är jord även hos dig.

Kan vara på sin plats att nämna att en av de senaste elolyckor som det skrivits om, berodde just på att en gulgrön ledare var inkopplad i en kopplingsdosa på väg till centralen, mot en spänningsförande tändtråd istället för gulgrön skyddsjord. En elektriker kopplade in den andra änden av gulgröna ledaren till en handukstork som då blev spänningsförande när en lampa tändes i ett annat rum. En person avled. Felet här var att ingen kontroll gjordes, han litade på att färgerna var korrekt kopplade.

Ang. att koppla in en kabel till. Jag tycker det ser ut att vara trångt i plinten, tveksamt om det går att få i en tråd till så att det sitter bra. Om så är fallet så kan man byta dosan (jag hoppas att det var tänkt att komma en kåpa på den nuvarande?).

Hej!
Tack så väldigt mycket för svaret. Så långt svar med så mycket bra information hade jag inte förväntat mig Det var väldigt lärorikt. Jag har ett lock till den och jag ska byta den till en ny för den är lite skadad i plasten. Det har suttit en kabel till i plinten. Jag tänkte byta ut den för den är en kulo, och jag har kollat att jag måste byta den mot en EKK-kabel om man vill lägga den i en kabelkanal. Plinten är ganska stor så det går nog att få i en kabel till. Några kablar lossade när jag höll på att kakla väggen.
Tack så mycket!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.