3 321 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Plast eller Metall -- vilket alternativ skulle du använda?
Köp plattband
satt hela lägenheten med sådana och elektrikern har inte klagat. Fördelen är att du kan göra dom så breda du vill
Använd spik Clips (ditt första alternativ) det går fort och sitter bra, JR klammer är i det närmaste värdelösa för att hålla fast slangen, dom har ingen "spänst" som trycker fast slangen. Du kan även använda 3" spik som du viker över slangen och knackar fast LAGOM hårt, det fungerar också bra men man får vara lite försiktig så man inte förstör slangen.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Jag brukar köra en kombination av skruv- och spikklammer. Det sitter bättre med skruvklammer och bra om man ska fästa på gips, men är det träreglar så blir det spik.
Ska man skruva på plåtreglar så är skruvklammer att rekommendera. Efter att jag slutade på installationssidan 2010 så är det ytterst sällan jag kommer i kontakt med plåtreglar, men jag har i alla fall för mig att det går bra att skruva om man trycka lite så att skruvspetsen går igenom plåten.
//Patrik
Ska man skruva på plåtreglar så är skruvklammer att rekommendera. Efter att jag slutade på installationssidan 2010 så är det ytterst sällan jag kommer i kontakt med plåtreglar, men jag har i alla fall för mig att det går bra att skruva om man trycka lite så att skruvspetsen går igenom plåten.
//Patrik
I torrt utrymme kvittar det säkert men om det finns minsta risk för fuktighet så tänk på att det är kanske inte jättebra att blanda olika metaller. Får du fukt som rör båda metallerna samtidigt så får du galvanism som sakta skadar ena metallen.
Antagligen inget problem om det är metallreglar i ett vanligt uppvärmt hus.
En bonusfråga är om slangar verkligen lönar sig jämfört med rör om man ska köpa och montera skruvklammer, som man kanske till och med i värsta fall behöver föborra för i metallisterna? Eller är jag pessimist på jobbet?
Antagligen inget problem om det är metallreglar i ett vanligt uppvärmt hus.
En bonusfråga är om slangar verkligen lönar sig jämfört med rör om man ska köpa och montera skruvklammer, som man kanske till och med i värsta fall behöver föborra för i metallisterna? Eller är jag pessimist på jobbet?
Klicka här för att svara