Skall montera lite flex slang nu, tanken var att använda modell dessa klammer för fastsättning
(givetvis skruvar jag fast dem.)

Men funderar lite om det kan vara bättre att använda klammer av metall mod dessa

Så vad föredrar du och varför eller använder du en bättre modell.:D

Rostfria JR-klammer använder jag gärna och mycket, men det är väl ändå lite överkurs för flexslang. Tag billigast möjliga spikklammer. Det är snudd på att krökta 3-tumspik duger.

Köp plattband :) satt hela lägenheten med sådana och elektrikern har inte klagat. Fördelen är att du kan göra dom så breda du vill

Skalman65 skrev:
Skall montera lite flex slang nu, tanken var att använda modell dessa klammer för fastsättning
(givetvis skruvar jag fast dem.)
Varför skruva fast dem? Det duger bra att spika. Att köra med farexband (eller "plattband") och skruv är i mitt tycke överkurs.

Är det synligt eller inne i någon vägg?
Är det inne i vägg skulle jag ta spikklammer då det går fortast och är billigast.

Använd spik Clips (ditt första alternativ) det går fort och sitter bra, JR klammer är i det närmaste värdelösa för att hålla fast slangen, dom har ingen "spänst" som trycker fast slangen. Du kan även använda 3" spik som du viker över slangen och knackar fast LAGOM hårt, det fungerar också bra men man får vara lite försiktig så man inte förstör slangen.

Varför jag skall skruva dem är för att de skall fästas på plåtregel

tackar för era tips, blir till att inhandla en förpackning plast klammer i morgon.

Själv tyckte jag att skruvklammer gick fortare än spikklammer när jag satte en massa rör för lan. Bra bits så går det fort. Sitter det synligt är kanske spikklammer lite snyggare däremot.

Jag brukar köra en kombination av skruv- och spikklammer. Det sitter bättre med skruvklammer och bra om man ska fästa på gips, men är det träreglar så blir det spik.

Ska man skruva på plåtreglar så är skruvklammer att rekommendera. Efter att jag slutade på installationssidan 2010 så är det ytterst sällan jag kommer i kontakt med plåtreglar, men jag har i alla fall för mig att det går bra att skruva om man trycka lite så att skruvspetsen går igenom plåten.

//Patrik

I torrt utrymme kvittar det säkert men om det finns minsta risk för fuktighet så tänk på att det är kanske inte jättebra att blanda olika metaller. Får du fukt som rör båda metallerna samtidigt så får du galvanism som sakta skadar ena metallen.

Antagligen inget problem om det är metallreglar i ett vanligt uppvärmt hus.

En bonusfråga är om slangar verkligen lönar sig jämfört med rör om man ska köpa och montera skruvklammer, som man kanske till och med i värsta fall behöver föborra för i metallisterna? Eller är jag pessimist på jobbet? :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.