6 270 läst ·
12 svar
6k läst
12 svar
Jordfelsbrytare nytt kök
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Ja, det blir svårt att komma undan det kravet i detta fallet.
Undantag medges bara i torra rum.
Det finns bara positiva saker med JFB
Undantag medges bara i torra rum.
Det finns bara positiva saker med JFB
Nu räknas ju faktiskt kök som torrt utrymme. Men finns ingen anledning att försöka komma undan jordfelsbrytare. Alla som saknar detta bör installera en! (eller flera)
Har diskuterats bland annat här:
>Krav på JFB vid köksrenovering?
Har diskuterats bland annat här:
>Krav på JFB vid köksrenovering?
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Men om man då håller sig bara till kraven. Det låter ju som en ombyggnad av elen i köket, och då är det väl krav på jordfelsbrytare. Så fort du gör något som inte bara är underhåll så måste jfb installeras (om jag fattat det rätt).
Elombyggnaden i köket är ju något som du måste ha elektriker till iallafall. Det bör bli en rätt marginell extra kostnad (och väldigt mycket säkrare) om du låter elektrikern installera jfb när han ändå är där.
Om du däremot hade tänkt hempula elen i köket så vill jag bestämt avråda dig från att hempula jordfelsbrytaren, det finns en uppsjö av möjliga fel man kan göra så att det blir livsfarligt. Alldeles bortsett från att både kökselen och jfb är behörighetskrävande arbete.
Elombyggnaden i köket är ju något som du måste ha elektriker till iallafall. Det bör bli en rätt marginell extra kostnad (och väldigt mycket säkrare) om du låter elektrikern installera jfb när han ändå är där.
Om du däremot hade tänkt hempula elen i köket så vill jag bestämt avråda dig från att hempula jordfelsbrytaren, det finns en uppsjö av möjliga fel man kan göra så att det blir livsfarligt. Alldeles bortsett från att både kökselen och jfb är behörighetskrävande arbete.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Ja, det här kan man ju gräva ned sig i. Först är frågan om en köksrenovering ska anses som
underhåll - Byte av trasigt/ålderstigen materiel: Ej krav på jordade uttag och JFB
utvidgning - Utökning med nya uttag etc: Undantag medges för torra rum.
ombyggnad: Inga undantag medges.
Sedan är frågan om ett kök är ett torrt rum. Föreskrifterna använder ordet torrt rum både för jordade uttag och JFB. Och krav på jordade uttag är det ju delvis i ett kök. Samtidigt kan helt klart ett kök klassas som torrt enligt definitionerna i avsnitt 750 i elinstallationsreglerna, så...
Till sist har jag flera gånger läst att de lärde på Voltimum skriver något i stil med att om du "river ut allt det gamla" (i form av elinstallationen) så handlar det om ombyggnad.
underhåll - Byte av trasigt/ålderstigen materiel: Ej krav på jordade uttag och JFB
utvidgning - Utökning med nya uttag etc: Undantag medges för torra rum.
ombyggnad: Inga undantag medges.
Sedan är frågan om ett kök är ett torrt rum. Föreskrifterna använder ordet torrt rum både för jordade uttag och JFB. Och krav på jordade uttag är det ju delvis i ett kök. Samtidigt kan helt klart ett kök klassas som torrt enligt definitionerna i avsnitt 750 i elinstallationsreglerna, så...
Till sist har jag flera gånger läst att de lärde på Voltimum skriver något i stil med att om du "river ut allt det gamla" (i form av elinstallationen) så handlar det om ombyggnad.
Detta är nog den femhundrafemtielfte tråden kring detta. Visst, vi kan hårklyva reglerna och kanske komma fram till att man inte måste. Men varför se det som ett måste?scm skrev:
Sätt in en jordfelsbrytare vare sig du måste eller ej. Det är bra för dig och din familj och kostar inte mycket i sammanhanget!
Ja det är inte helt enkelt med föreskrifter nu för tiden. Förr var det enklare med väldigt detaljstyrda instruktioner om hur en elanläggning skulle utföras. Nu är det upp till elinstallatören att tolka och bedöma mer från fall till fall hur man gör för att följa "god elsäkerhetsteknisk praxis".
Men vi behöver väl inte bråka om huruvida man kan skippa jordfelsbrytare eller ej då vi nog alla är överens om att alla som saknar en sådan bör omg installera en!
Men vi behöver väl inte bråka om huruvida man kan skippa jordfelsbrytare eller ej då vi nog alla är överens om att alla som saknar en sådan bör omg installera en!
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 196 inlägg
Precis, låt oss säga att man "måste" installera en i alla fall, av en massa olika och bra skäl, och lämna eventuella undantagsregler utanför därhän.Rrrrr skrev:Ja det är inte helt enkelt med föreskrifter nu för tiden. Förr var det enklare med väldigt detaljstyrda instruktioner om hur en elanläggning skulle utföras. Nu är det upp till elinstallatören att tolka och bedöma mer från fall till fall hur man gör för att följa "god elsäkerhetsteknisk praxis".
Men vi behöver väl inte bråka om huruvida man kan skippa jordfelsbrytare eller ej då vi nog alla är överens om att alla som saknar en sådan bör omg installera en!
Ursäkta urspårningen, men Arga Snickaren som naturligtvis aaaaaaldrig kan ha fel påstod i näst senaste avsnittet (avsnitt 9, senaste säsongen = 7) att kök är våtrum. Dessutom var det som vanligt det värsta han sett. Märkligt att det i varje avsnitt finns något som är värre än allt han sett innan. Skickligt att de lyckas sortera avsnitten på det sättetRrrrr skrev:
(Nån borde egentligen "ta tag i" att Arga Snickaren ibland överdriver faror men samtidigt oftast inte säger nånting om de klassiska "halvfärdigt bygge"-farorna i form av kopplingsdosor som sakar lock, strömförande ledningar som avslutas med torix/sockerbitar/tejp o.s.v.. De åtkomliga spänningssatta FK-ledarna blir ju knappast farligare för att de matar en spis än om de bara avslutas i torix/wago/sockerbit/tejp...)
Mer off topic 
Jag tycker mig höra rätt ofta att "Arga snickarn" klagar på farlig EL, dvs "halvfärdig bygge"-farorna. Att det är farligt, att man kan dö etc men han har aldrig sagt att det är olagligt att mekka med EL själv. Men det är kanske elektriker som har lämnat kablar,dosor etc i o-färdigt skick :x
Jag tycker mig höra rätt ofta att "Arga snickarn" klagar på farlig EL, dvs "halvfärdig bygge"-farorna. Att det är farligt, att man kan dö etc men han har aldrig sagt att det är olagligt att mekka med EL själv. Men det är kanske elektriker som har lämnat kablar,dosor etc i o-färdigt skick :x
Jag tror de medvetet tonar ner gör-det-själv-grejen. Om folk faktiskt börjar åka dit för att de i TV erkännt att de hempulat så lär det väl rätt snart ta slut på folk som är sugna på att vara med i de där programmen.
Rent allmänt så har väl både de totala galenheterna i hur folk hempulat el och de galna utskällningarna minskat i sista säsongen...
Rent allmänt så har väl både de totala galenheterna i hur folk hempulat el och de galna utskällningarna minskat i sista säsongen...
Klicka här för att svara
