Byggahus.se
Hej och glad midsommar!

Nu är det snart dags att byta det gamla rottbo -- dvs. de gamla diazedcentraler med min. 2 ledare under varje skruv :x :eek: -- till en normcentral. (Och nej, det går tyvärr inte att behålla dom; i den ena kan noll og jordskena inte separeras och det är på tok för trångt för att få in en ekstra skena)

Centralen sittar i pannrummet där der finns en pelletspanna och ett mindra veckoförråd. Det kan bli lite dammigt där pga. pelletshåndtering och pannstädning. Derför har jag två frågar:

1. Räcker vanlig kapslingsklass eller måste man ha IP 5x eller IP 6x ?
    Avstånd från central till panna är väl 1.5 meter
  2. Är plåtkapsling att föredra, eller är det okay med PVC ?

Tacksam för åsikter.

Jag skulle ta en IP 55 och troligen en av plast med integrerade kabelgenomförningar.

Okay, så IP 6x är alltså overkill?

elmont skrev:
troligen en av plast med integrerade kabelgenomförningar.
Har du kanske tips på en bra central?

Det är inte så stor skillnad i pris eller att jobba med så det som får avgöra är vad du hittar till ett vettigt pris.
Ett "billighets" fabrikat som inte gör så dåliga centralkapslingar är Luca, men jag tror att man (i alla fall på vissa modeller) får köpa noll och skyddledarskena separat.

Tack för förslag!

Jag gillar Hagers komponenter, men Vector-centralen tycker jag nästan är lite för fancy :D. Så kanske det blir ABB'en.

Annars är Hagers "gamma" trevliga också.

Visst men den håller endast IP30 så vitt jag vet.

Har jag inte fel för mig så räknas pannrum som torrt utrymme och du kan därför använda ip30, men vill du ändå ha högre så gör det ju inget.

Som sagt så skulle utrymmet även funka som pelletsförvaring och allmänt om man håller på med eldning så har det en tendens att bli ganska dammigt i ett pannrum, så att välja bort Gamma ser jag som ganska förnuftigt.

//Patrik

Missade det, tur att andra är observanta :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.