yxis skrev:
Det finns en tråd i det här forumet om dödsfallet med den strömförande handdukstorken.

Jorden var dessutom ansluten - fast inte till skyddsjord utan till en tändfas.

Den som kopplade in handdukstorken anslöt jord till en gulgrön ledare i närmaste dosa. Den gulgröna ledaren var tidigare dragen till en annan dosa där den var ansluten till en röd ledare. Någon hade antagligen mätt att det låg 0V på den ledaren, och trott att den var en skyddsjord. Det var inte en skyddsjord, utan en tändfas. Varje gång lyset var tänt i rummet en bit bort från badrummet så var alltså torken strömförande. :(

Edit: En i mitt tycke osmaklig grej var att elsäkerhetsverket - om jag inte minns fel - varnade för hempulinstallationer när det här hände, TROTS att det var en behörig elektriker som gjort installationen!
Usch! Hoppas att man slipper uppleva något sådant.
Jag tror nog att, som du antyder, detta inte är typiskt för amatörjobb.

Annars skulle nog många fler kola :(

KnockOnWood: tala för dig själv. Jag tycker det är utmärkt med den grundliga belysning av alla frågor man får här. Det är få andra ställen man kan få följa hela resonomangen så grundligt.

Frågan är inte bara dödsfall utan även obehagliga upplevelsers som stick, pirrande, spridande av störningar osv. Sådant syns sällan i den officiella statistiken och därför får man i bland föra resonomang kring möjliga problem för olika alternativ. Detta såväl när man tar fram standarder som när man ska implementera dem i praktiken.

KnockOnWood skrev:
eller ens kan förstås av oss lekmän
Tala för dig själv. ;) Vi är ganska många "amatörer" här som förstår precis allt som avhandlas som någon kan förklara för oss. ;) (Själv är jag lite svag på elmaskiner, motorer osv. men jag jobbar på det.)

Om man säger så här då, risken för att något kan hända motiverar det kostnaden för att en elektriker ska potentialutjämna diskhon som sitter i en träskiva och är ansluten med plaströr?

Saker ska inte gå till absurdum.

//Patrik

Fast i det här fallet kanske det ändå är värt det.. Ett klassiskt exempel på varför man ska ha jordfelsbrytare är ju elvisp ner i vattenfylld diskho.

Frågan är väl egentligen: minskar risken för olämplig beröringsspänning mer genom jordning av en i övrigt isolerad vask än att lämna den isolerad (och därmed kanske undvika jordpotential att sluta kretsen genom kroppen)?

I mitt hus är det enklare, alla rör är i koppar, så nog är det jord överallt.

Helt isolerad miljö är väl att föredra, men problemet är att man sällan kan garantera detta.

Sedan är det inte säkert att en diskbänk som uppvisar isolation mot jord när man lägger på 500V beter sig på samma sätt när det kommer 500 kV vid ett åsknedslag.

Mjo, åska är klurigt. I huvudsak ska den ju stoppas genom potentialutjämning av allt inkommande. Kvar är då restspänning efter potentialutjämningen och inducerade spänningar. Eftersom det är höga frekvenser är det inte alltid lätt att förutse vilka vägar strömmarna drivs.

Efter potentialutjämning av inkommande borde i alla fall energin som är tillgänglig för att gå genom kroppen ha minskat en hel del. Vid de höga frekvenserna är jag inte säker på om så mycket ström vill gå genom kroppen (hög impedans).

Vill du ah ett riktigt taskigt läge så är det när mellanspänningsledningarna trillar ner på lågspänningsledningarna. Låg frekvens under lång tid och 10kV eller så. Då är det nog bara att avskriva huset. :)

Patrik_Hed skrev:
Om man säger så här då, risken för att något kan hända motiverar det kostnaden för att en elektriker ska potentialutjämna diskhon som sitter i en träskiva och är ansluten med plaströr?
Var går gränsen för vilket som måste göras av en elektriker?

Det här är väl ett fall där det borde vara rätt okej att hempula anslutningen av jordledaren till diskhon, och sen dra fram den till en dosa som en elektriker ändå ska göra något i?

petersv skrev:
Vill du ah ett riktigt taskigt läge så är det när mellanspänningsledningarna trillar ner på lågspänningsledningarna. Låg frekvens under lång tid och 10kV eller så. Då är det nog bara att avskriva huset. :)
Det finns nån klassiker på Youtube där detta hände i USA, vet iofs inte exakt vilka spänningar som kopplades ihop men det blev iaf rejäl överspänning in i ett par hus, man ser hur det slår gnistor om hängrännorna runt huset och ryker rejält på vinden... Burr!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.