Hej!

När den gamla analoga elmätaren byttes så fick mina föräldrar en Landis+Gyr Enermet E120LiME.
http://www.landisgyr.eu/en/pub/prod...roducts=products.ProductDetails&ID=75&catID=5

Förr kunde man använda en tångamperemeter för att mäta den momentana strömförbrukningen. Men nu så är fasernas kablage helt dolda i plomberad kapsling.

Kan man få fram den momentana strömförbrukningen per fas från denna elmätare genom att knappa fram det i displayen?

Är det någon som har en bruksanvisning för denna elmätare?

Efter elmätaren går ju faserna in i din elcentral och där kan du använda din tångampermeter. Du kan också sätta en adapter på propphuvarna för huvudsäkringarna och mäta där.

Slugge skrev:
[länk]

10000 blink per kWh..
Jovisst, det vet jag. Men att kunna mäta belastningen per fas är ju lite trixigare med dessa blink. Sen blinkar det ju fortare än vad som går att räkna, 25A huvudsäkringar, så då måste man ha extra utrustning som kan läsa av blinken. Men det blir ju för alla faser.

mrfrenzy skrev:
Efter elmätaren går ju faserna in i din elcentral och där kan du använda din tångampermeter. Du kan också sätta en adapter på propphuvarna för huvudsäkringarna och mäta där.
Elmätaren sitter i ett fasadskåp med huvudsäkringarna. Alla paneler är plomberade så jag kommer inte bakom dem. Sen finns det 4st undercentraler i huset & garaget, så det är inte helt enkelt. Det var smidigt tidigare. Trist att man skall behöva köpa nya prylar bara för att kunna mäta upp den momentana belastningen vid några få tillfällen.

Vad är det för adapter du avser? Det är Diazed proppar.

http://www1.elfa.se/elfa~se_sv/go.jsp?s=se-sv&i=76-454-27
d65f2d80-793d-11dc-bb36-0019bbdf5d02.jpg
Det går ju också tillverka själv av en vanlig propphuv och en bit RK (om man är lite försiktig så man inte orsakar en olycka).

Beroende på vad för noggrannhet man behöver så kan man också helt enkelt mäta temperaturen på huvudsäkringarna. Om någon börjar närma sig 40 grader så ligger man på gränsen och det är dags att flytta om last eller säkra upp.

mrfrenzy skrev:
[länk]

Det går ju också tillverka själv av en vanlig propphuv och en bit RK (om man är lite försiktig så man inte orsakar en olycka).

Beroende på vad för noggrannhet man behöver så kan man också helt enkelt mäta temperaturen på huvudsäkringarna. Om någon börjar närma sig 40 grader så ligger man på gränsen och det är dags att flytta om last eller säkra upp.
Ja denna propphuv är ju en variant, om än ganska dyr. Tyvärr så måste man ju bryta spänningen för att byta huv vid mätning, eller ha 3st permanent monterade.

Att bygga om en befintlig Diazed säkring & huv går såklar att göra, men det är ju inget man kan ha sittandes permanent det heller.

Grejjen är ju att enkelt kunna mäta när man känner för det för att se hur det är balanserat.

jag tror att du kan tricka på den svarta knappen och få fram olika förbrukningar genom elmätaren.. L1, L2 och L3.. det här är en Lime mätare på gps mätarna är jag nästan 100% säker på att det går och läsa av.. tryck bara på den svarta knappen mellan olika grejer där så ser du om du får fram L1 osv.. går det inte låt den bara vara, den återställs till normalt läge efter ca:20 min..
du kan inte förstöra eller ändra något när du trycker så det e lungt..

som sagt prova o tryck på knappen så får du fram förbrukningen..

Hej,

Har det samma hos oss. det går inte att se den aktuella förbrukningen i mätaren. Systemet stöder inte sådan
fuktion vilket är konstigt. Inte användarvänligt.

• Gilla
MrKylen
  • Laddar…
Titta i displayen om det inte finns en rund/oval punkt som blinkar i takt med den momentana förbrukningen. Räkna t.ex 10 pulser och mät tiden. Effekten kan sedan beräknas som

P (kW) = 3.6 * antal_pulser / tid_för_dessa_pulser(s)

Man får dock inte fram strömmen per fas mha detta...

Hej från grannen!

Och hur det blir då, om man tx har 10 pulser i 12 sekunder? (3,6x10/12=3,0 kW?)

Mvh Krah

Ja, det innebär att du drar 3 kW totalt i medel under dessa 12 s.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.