jag har piptestat huvudsäkringarna så dom är helt säkert hela.

ska testa att mäta spänningen in/ut ur automatsäkringarna med..

det kan inte vara nåt spök med JFBn? (den löser inte ut och ser ut som den ska men har inga andra teorier kvar )..

Kanske dålig kontakt pga att några gafflar på fasskenan hamnar fel?

• Gilla
yxis
  • Laddar…
jag löste det, fy fan va gött!

stog och mätte spänningarna (och ritade upp ett diagram) och såg att en koppling i skenan inte hade nån jord som kunde spåras tillbaks till JFB på sig, kopplade "rätt" jordkablarna och bingo - nu funkar det galant.

så, handhavande fel i slutändan trots allt hehe.

tuuuuusen tack för alla suveräna inlägg och all hjälp!
bonusen är att nu kan jag min elcentral och säkringsskåp utan och innan till nästa missöde..

Jag hoppas du inte har jord i fasskenan ;)

Även om alla jordar lossat så borde alla maskiner "fungera" (men inte vara skyddade av skyddsjord). Antar att du menar nolla, eller vad?

För övrigt ska man se upp så att man verkligen får gafflarna på fasskenan rätt, som Bo redan påpekat. I tråden om brand i handdukstork så finns det en länk till en låååång pdf om att utreda elbränder. Där finns exempel på att gaffel på fasskena som hamnat fel kan starta brand. Det farliga här är att det är ju inte direkt lätt att känna om allt sitter fast ordentligt, säkringarna hålls ju ändå på plats av din-skenan ("bottenplattan"). Det skulle väl vara om man - med fasskenan monterad - lossar allt från din-skenan och ser att allt hänger ihop via fasskenan...

nolla menade jag såklart, ursäkta.

fasskenan sitter "fastklämd" i undre skruvarna på säkringarna, sen sitter det 3 paralell kopplade säkringar per fas, det var så den satt innan jag bytte, är det korrekt?

jag ruckar alltid på alla kablar och grejer innan jag slår på spänningen, jag är ju som sagt hemmapulare vilket betyder att jag givetvis skruvat allt åt helvete vid ett tidigare tillfälle, det man inte lär sig i skolbänken får man ta med blodig näsa kan man väl säga.. hehe.

Kjell.com-beskrivningen av normcentral känns inte jättebra. Den är tillräckligt tydlig för att ge en hempulare ett infall att göra jobbet själv, men missar samtidigt en del rätt viktiga deltajer.

Det står t.ex. att fasskenan sågas av till önskad längd, men det står inget om att verkligen se till så att inga deformerade vassa kanter sticker ut i änden och det står heller inget om att låta plastdelen vara lite längre än metallskenorna, för att undvika kortslutning fas-fas där skenan är kapad.

Det går säkert att hitta fler liknande grejer i texten om man letar.

En bonusfråga är varför de inte använd fasskenan ända in mot jordfelsbrytaren? När de nu inte gjort det så är nästa bonusfråga varför de dubbelplintat på jordfelsbrytaren istället för att gå vidare från "lediga kabelanslutningar" längst till höger på den övre fasskenan? ;)

Det som jag tycker låter konstigt är att två plattor på spisen slutade funka när nollan var borta, borde inte alla slutat funka? Och gick spisen, diskmaskinen och ugnen på samma grupp (samma nolla)?

Det låter ju på din beskrivning snarare som att en "koppling i skenan" inte hade någon inkopplad fas? För det låter ju inte så bra att koppla nolla till fasskenan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.