Om mätarens pulstal är 10000imp/kWh blir väl momentanförbrukningen 3600 / 12 * 10 (antal blink i timmen) / 10000 (pulstalet) = 0,3 kW ?

Jag kan ha fel, men jag är inte säker på det så här dagen efter kvällen före.....

Öh, ja, helt korrekt. Men jag tror att pricken i displayen blinkar med 1000 pulser per kWh. Det gör den på min. Jag har även en (osynlig) IR-diod på min blinkar med 10000 pulser/kWh.

Bo.Siltberg skrev:
Jag har även en (osynlig) IR-diod på min blinkar med 10000 pulser/kWh.
Då kan man enkelt (http://phk.freebsd.dk/Eldims/) (nåja, lite händighet krävs)... bygga sin egen mätare. Jag körde länge en sådan innan jag behövde nätverkskabeln mellan mätaren och servern till annat. (Har programvara för Linux ifall någon är intresserad).

Är det någon som råkat ut för nån slags strul i form av "arg linjeelektriker från nätägaren" eller liknande efter att ha tejpat fast en lysdioddetektor?

Den enda från nätägaren som sett den skrattade bara när jag berättade vad den var till för... :)

• Gilla
yxis
  • Laddar…
hej igen,

Fick tagen effekt på timme basis in ecxel form från energibolaget. Hjälper att kolla, hur förbrukningen har varit.
Kanske någon av er kunde förfråga detsamma.

mvh
Krah

Var det inte någon här på forumet som gjorde en app som med hjälp av kameran läste av blinkningarna och räknade ut förbrukningen?

Sent from my HTC Wildfire using Byggahus

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.