2 129 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Uppskattning av pris på stambyte
Hallå.
Jag kan ju börja med att jag förstår omöjligheten i att ge en perfekt uppskattning av ett byte över nätet. Firman behöver naturligtvis se på fastigheten, men en uppskattning är bättre än ingen uppskattning när jag ska lägga fram det på släktens ö-råd.
Det handlar om en 2-våningsvilla i Bräcke, Jämtland, där elen är dragen på 30-talet. Hög tid att göra nåt åt den för att inte brinna upp alltså. Alla installationer är utanpåliggande, utom för två taklampor. Dessa kan dock göras om till utanpåliggande eftersom jag antar att det sparar några kronor.
Jag har gått igenom huset idag och räknat vad jag tror kan vara relevant, antalet lampor, strömställare, kopplingsdosor och uttag.
Totalt sett handlar det om:
15 taklampor
1 lampa över diskbänken
18 strömställare
22 kopplingsdosor
11 uttag
1 spis
1 kyl/frys
2 proppskåp (centraler?)
(Har en förteckning rum för rum om det hjälper)
Några bilder att njuta av.
http://www.flickr.com/photos/flying_c/sets/72157616636235818/
Jag behöver veta vad jag ska kolla efter imorgon när jag drar tillbaka till stugan. Vad behövs för en bättre uppskattning eller vad tror ni spontant?
Självklart tänker jag ta chansen och sätta in ett och annat extra uttag men bortse från det.
Jag kan ju börja med att jag förstår omöjligheten i att ge en perfekt uppskattning av ett byte över nätet. Firman behöver naturligtvis se på fastigheten, men en uppskattning är bättre än ingen uppskattning när jag ska lägga fram det på släktens ö-råd.
Det handlar om en 2-våningsvilla i Bräcke, Jämtland, där elen är dragen på 30-talet. Hög tid att göra nåt åt den för att inte brinna upp alltså. Alla installationer är utanpåliggande, utom för två taklampor. Dessa kan dock göras om till utanpåliggande eftersom jag antar att det sparar några kronor.
Jag har gått igenom huset idag och räknat vad jag tror kan vara relevant, antalet lampor, strömställare, kopplingsdosor och uttag.
Totalt sett handlar det om:
15 taklampor
1 lampa över diskbänken
18 strömställare
22 kopplingsdosor
11 uttag
1 spis
1 kyl/frys
2 proppskåp (centraler?)
(Har en förteckning rum för rum om det hjälper)
Några bilder att njuta av.
http://www.flickr.com/photos/flying_c/sets/72157616636235818/
Jag behöver veta vad jag ska kolla efter imorgon när jag drar tillbaka till stugan. Vad behövs för en bättre uppskattning eller vad tror ni spontant?
Självklart tänker jag ta chansen och sätta in ett och annat extra uttag men bortse från det.
Redigerat:
Centralen till höger om elmätaren (Diazed-centralen i grå plåt) är inte från 30 talet, den är betydligt nyare(60 tal ?) och behöver inte bytas, bara kompletteras med jordfelsbrytare, (Antar att den svarta mätartavlan t.v. om nuvarande mätare ej är inkopplad,)mätaren är ju splitterny och den mätartavlan den sitter på med huvudsäkringen kan lugnt få sitta kvar. (det verkar dessutom finnas en del "modern" "EKK"? dragen till vissa förbrukare?). Den tvinnade "knoppledningen" kan däremot vara äldre än 1930-tal. Den svarta diazed centralen ser ut som 30 tal, liksom kulo-dragningen och uttag , brytare etc. (Tror nog dessa brytare inte är helt utan värde dock....kanske de tom kan fortsätta användas bara för att de är så snygga..brytarna alltså inte uttagen....)
Men du har nog rätt i att en hel del bör bytas ut dock inte allt nödvändigtvis....men en hel del...
Men du har nog rätt i att en hel del bör bytas ut dock inte allt nödvändigtvis....men en hel del...
Ju mindre som behöver bytas desto bättre såklart. Saken är den att min 92-åriga morfar som äger kåken har av börjat glömma vad som gjordes och när.
Känner i alla fall att jag har lite mer koll på hur det ligger till nu. Ska kontakta någon firma och låta dem undersöka saken närmare. De brytare som jag får ha kvar tänker jag fortsätta använda.
Känner i alla fall att jag har lite mer koll på hur det ligger till nu. Ska kontakta någon firma och låta dem undersöka saken närmare. De brytare som jag får ha kvar tänker jag fortsätta använda.
trevligt att se att gamla knoppledningar finns kvar. Att byta samtliga installationer kan vara ett mycket omfattande jobb beroende på hur förutsättningarna ser ut. Ta in offerter från flera olika firmor som du sedan väger av mot pris, rekomendationer och bemötande.
En riktigt utförd kulo-installation kan bli väldigt diskret. Speciellt om man fogar längst kablarna med latex och målar in dem
En riktigt utförd kulo-installation kan bli väldigt diskret. Speciellt om man fogar längst kablarna med latex och målar in dem
Det var ett tag sen men jag tänkte ge ett svar på hur det gick.
Jag tog dit två lokala firmor som gick runt och antecknade och mumlade lite.
En offert blev på dryga 40k den andra på ungefär 80k.
Vi gick på den billigare av de två, elgubben kändes bättre även han förutom priset.
Han fick nyckel till huset och kunde pyssla på bäst han ville.
Vi satte in fler uttag, jordfelsbrytare, drog alla ledningar utanpåliggande och satte upp någon ny armatur på t.ex. toaletten.
Summa summarum: Det blev hur proffsigt som helst. Inga skumma kopplingar, allt ser snyggt och prydligt ut. Vi körde dessutom på en serie med uttag och brytare med äldre utseende (renova). Hantverkaren kom med goda råd kring hur vi borde göra här eller där och föreslog ändringar där det kanske inte var optimalt.
Knoppledningen tyckte han var så antik och fin att han lät den sitta (dock utan någon spänning inkopplad)
Man läser ju oftast om de dåliga hantverkarna så jag vill bara skriva ett inlägg om att det finns bra
Jag tog dit två lokala firmor som gick runt och antecknade och mumlade lite.
En offert blev på dryga 40k den andra på ungefär 80k.
Vi gick på den billigare av de två, elgubben kändes bättre även han förutom priset.
Han fick nyckel till huset och kunde pyssla på bäst han ville.
Vi satte in fler uttag, jordfelsbrytare, drog alla ledningar utanpåliggande och satte upp någon ny armatur på t.ex. toaletten.
Summa summarum: Det blev hur proffsigt som helst. Inga skumma kopplingar, allt ser snyggt och prydligt ut. Vi körde dessutom på en serie med uttag och brytare med äldre utseende (renova). Hantverkaren kom med goda råd kring hur vi borde göra här eller där och föreslog ändringar där det kanske inte var optimalt.
Knoppledningen tyckte han var så antik och fin att han lät den sitta (dock utan någon spänning inkopplad)
Man läser ju oftast om de dåliga hantverkarna så jag vill bara skriva ett inlägg om att det finns bra
Moderator
· Stockholm
· 57 970 inlägg
Kul att höra. Var priset före eller efter ROT?
En nyfiken fråga
: Byttes diazed centralen till höger om mätaren också ut? Eller kompletterades den med JFB?
Klicka här för att svara