Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Hej, jag tänkte plocka med mig två gamla Sega-konsoller (en nyproducerad) till min sommarstuga. Det är alltså ett 8-bitars och ett 16-bitars 
I stugan har jag ett solcellssystem på ~12V (ja, det vandrar ju mellan 11,6-14,2V). Därför funderade jag om det är möjligt att ha en DC/DC converter.
http://24volt.eu/osc2/catalog/product_info.php?cPath=129_96&products_id=486
Konsolerna går på 9V. Men en vild gissning är ju att det promt skall vara 9V och inte vandra mellan 7-10V. Fast den där kanske låser på 9V eftersom den hela tiden gör om en högre signal. Jag tänker lite som en flaskhals. Flödet ut är ju konstant om flödet in är högre (tänkt i vatten då
)
Sega "Mega Drive" (Nyproducerat)
Strömadaptern
Konsolen
Här är ett gammalt Sega Master System II.
Adaptern
Uttagen bak
Nå, vad tror ni? Eller rättare sagt... nå, vad VET ni?
Just nu har jag en växelriktare men det vore smidigt att slippa den tänkte jag.
Hälsningar
Christian
I stugan har jag ett solcellssystem på ~12V (ja, det vandrar ju mellan 11,6-14,2V). Därför funderade jag om det är möjligt att ha en DC/DC converter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
http://24volt.eu/osc2/catalog/product_info.php?cPath=129_96&products_id=486
Konsolerna går på 9V. Men en vild gissning är ju att det promt skall vara 9V och inte vandra mellan 7-10V. Fast den där kanske låser på 9V eftersom den hela tiden gör om en högre signal. Jag tänker lite som en flaskhals. Flödet ut är ju konstant om flödet in är högre (tänkt i vatten då
Sega "Mega Drive" (Nyproducerat)
Logga in
Skapa konto
Strömadaptern
Logga in
Skapa konto
Konsolen
Logga in
Skapa konto
Här är ett gammalt Sega Master System II.
Adaptern
Logga in
Skapa konto
Uttagen bak
Logga in
Skapa konto
Nå, vad tror ni? Eller rättare sagt... nå, vad VET ni?
Hälsningar
Christian
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
"Technical data:
Input voltage: 6 - 28 V/DC | Output voltage adjustable: 3 - 15 V
(electronically stabilized) | Note: The input voltage must be at least 3 V higher
than the adjusted output voltage | Max. output current: 1.5 A | Max.
dissipation: approx. 3 W without heat sink, approx. 10 W with heat sink (not
enclosed)"
Så här stod det på tillverkarens hemsida. Innebär det att den är elektroniskt stabiliserad på 9V, förutsatt att spänningen in är högre än 12V?
/Christian
Input voltage: 6 - 28 V/DC | Output voltage adjustable: 3 - 15 V
(electronically stabilized) | Note: The input voltage must be at least 3 V higher
than the adjusted output voltage | Max. output current: 1.5 A | Max.
dissipation: approx. 3 W without heat sink, approx. 10 W with heat sink (not
enclosed)"
Så här stod det på tillverkarens hemsida. Innebär det att den är elektroniskt stabiliserad på 9V, förutsatt att spänningen in är högre än 12V?
/Christian
Moderator
· Stockholm
· 57 895 inlägg
Så tolkar jag det.
Det innebär att det är stor risk att den kommer att ge mindre än 9V när dina batterier inte är fulladdade.
Det innebär att det är stor risk att den kommer att ge mindre än 9V när dina batterier inte är fulladdade.
Som elektronikkonstruktör vet jag av erfarenhet att gamla tvspel ofta har en regulator internt med. oftast på 5v. och då den sämre typen LDO som bränner bort överbliven spänning i form av värme. hade du varit lite hajj på elektronik hade jag bett dig kolla regulatorn i konsollen o ist (om det nu är 5v) bygla in din kemonätdel med 5v ut ist rakt in på kortet där 5v ska vara. resultat: fungerar vid låg batterispänning + längre drfittid då du sliper slösa enegeri.
Men detta kräver lite av dig. sedan finns det risk att någon del i tvspelet även vill ha 9v till något med, typ antennmodulater eller så.
hoppas du hajja något
Men detta kräver lite av dig. sedan finns det risk att någon del i tvspelet även vill ha 9v till något med, typ antennmodulater eller så.
hoppas du hajja något
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Jag har aldrig gått under 12V hittills så det borde inte vara någon fara. Om inte annat så kan jag ju alltid ställa upp värdet för när den ska bryta "ström ut" till 12,1V.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Det kanske kan tyckas onödigt att hålla på så här när jag ändå har en växelriktare. Men för det första så är det väldigt roligt att hitta lösningar. För det andra är plats en bristvara. Det hade därför varit smidigt att kunna bara ha konsolen framme och sluppit växelriktaren och klumpen till adapter. Det hade blivit lite renare och mindre prylar.
DC/DC-omvandlaren hade jag kunnat montera lite snyggt på lådan till batteribanken.
Så här ser det ut. Det finns ju inte sådär överjävligt mycket plats utan att förstöra helheten
DC/DC-omvandlaren hade jag kunnat montera lite snyggt på lådan till batteribanken.
Så här ser det ut. Det finns ju inte sådär överjävligt mycket plats utan att förstöra helheten
Logga in
Skapa konto
Lagade ett SuperNes en gång och där var det av enklare typ vad gäller stabilisatorer - 7805 och 7812, dom är billiga och således ganska vanliga.
Dessa klarar ju lite mer in och ändå skicka ut vad som önskas - Med det sagt så vat man inte vad som sitter i dina enheter. Just 78 serien klarar en input på dryga 40 volt. Matningen måste dock överstiuga - Som tidigare nämnts - Med ett par volt mot utgången.
Liter mer om just 78 serien här
Dessa klarar ju lite mer in och ändå skicka ut vad som önskas - Med det sagt så vat man inte vad som sitter i dina enheter. Just 78 serien klarar en input på dryga 40 volt. Matningen måste dock överstiuga - Som tidigare nämnts - Med ett par volt mot utgången.
Liter mer om just 78 serien här
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Så svaret på min fråga är? 
Du behöver för säkerhets skull antingen ohm-mäta för att kolla att minuspol på tv-spelen är ihopkopplad med jorden på tv-utgången, och också kolla att minuspol på TV'n är kopplad till TV'ns signalingångar. Om du kör RF out så kan du annars köra ett "filter" mot jordslingor på antennsladden. Risken är att du får lite lagom randig bild & co om du kör videosignaler.
Om TV-spelet har t.ex. 7805 eller liknande regulatorer så lär det funka fint om du kör in minst 7V.
Spelet ska tåla för låg spänning ett ögonblick utan att gå sönder, annars skulle det ju paja om 230V-matningen blir dålig. Detta gäller åtminstone det gamla spelet, som verkar ha en tung vanlig 50Hz-transformator med likriktning men ingen stabilisering.
Sätt DC-DC-omvandlaren precis bakom TV'n, med framförallt jordanslutningen kopplad så nära TV'ns 12V-ingång som möjligt, och ha så korta sladdar till spelet som möjligt, ställ det helst på en hylla precis vid TV'n (eller låt det hänga i sladdarna precis under TV'n).
OBS, TV'n kanske är så lyxig att den inte har någon galvanisk koppling mellan 12V-ingången och resten av elektroniken. (Känns igen på att ohmmätaren visar oändligt oavsett om du mäter mellan 12V plus eller 12V minus och jord på en signalanslutning på TV'n). I så fall behöver du inte bry dig om jordslingor å sånt alls.
Om TV-spelet har t.ex. 7805 eller liknande regulatorer så lär det funka fint om du kör in minst 7V.
Spelet ska tåla för låg spänning ett ögonblick utan att gå sönder, annars skulle det ju paja om 230V-matningen blir dålig. Detta gäller åtminstone det gamla spelet, som verkar ha en tung vanlig 50Hz-transformator med likriktning men ingen stabilisering.
Sätt DC-DC-omvandlaren precis bakom TV'n, med framförallt jordanslutningen kopplad så nära TV'ns 12V-ingång som möjligt, och ha så korta sladdar till spelet som möjligt, ställ det helst på en hylla precis vid TV'n (eller låt det hänga i sladdarna precis under TV'n).
OBS, TV'n kanske är så lyxig att den inte har någon galvanisk koppling mellan 12V-ingången och resten av elektroniken. (Känns igen på att ohmmätaren visar oändligt oavsett om du mäter mellan 12V plus eller 12V minus och jord på en signalanslutning på TV'n). I så fall behöver du inte bry dig om jordslingor å sånt alls.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Haha jo, att det blir överhettat är jag med på-MH- skrev:
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Och där brast min kunskap! Filtret är jag med på men resten ligger utanför mitt område. Blir det verkligen jordbrum i ett system som inte har någon jord eller skärmning i kablarna? Antennkabeln har konverterats till RCA.yxis skrev:Du behöver för säkerhets skull antingen ohm-mäta för att kolla att minuspol på tv-spelen är ihopkopplad med jorden på tv-utgången, och också kolla att minuspol på TV'n är kopplad till TV'ns signalingångar. Om du kör RF out så kan du annars köra ett "filter" mot jordslingor på antennsladden. Risken är att du får lite lagom randig bild & co om du kör videosignaler.
Sen undrar jag varför DC/DC ska sitta bakom TVn när det är konsolen som ska ha 9V? Det viktigaste ät väl att undvika långa kablar mellan 12V -> DC/DC -> konsol?
Redigerat:
Det var någon som antydde att du skulle kunna mata direkt med 12V. Det tror jag är en dålig idé.
Varför skulle det inte fungera med DC/DC? 12V in, 9V ut. 9V in? Det tycks som om din DC/DC är linjärregulatorbaserad, så du kommer bränna 0,5A x 3V = 1.5W i den burken.
Varför skulle det inte fungera med DC/DC? 12V in, 9V ut. 9V in? Det tycks som om din DC/DC är linjärregulatorbaserad, så du kommer bränna 0,5A x 3V = 1.5W i den burken.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Åhå nej då har dom missförstått. 9V in vill jag ha. Jag har inte köpt omvandlaren än.-MH- skrev: