3 336 läst ·
23 svar
3k läst
23 svar
överkänsliga automatsäkringar?
Sida 1 av 2
hej, har ett flipperspel som alltid löser ut mina automatsäkringar när det slås på, (B10).
kan jag sätta i C10 säkringar och sova gott om natten? är det nåt speciellt jag bör kolla först? är det nåt man kan mäta/kolla som lekman?
kan jag sätta i C10 säkringar och sova gott om natten? är det nåt speciellt jag bör kolla först? är det nåt man kan mäta/kolla som lekman?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 011 inlägg
Som lekmän kan vi göra en bedömning av läget: En C-dvärg kräver dubbelt så hög kortslutningsström för att lösa inom föreskriven tid vid ett jordfel.
Så om du bor långt ut i skogen med ett svagt elnät och saknar JFB så går det troligen inte att byta B till C.
Bor du lite närmare civilisationen och gruppledningen är rimligt lång (< 25 m), eller om gruppen skyddas av en JFB så går det sannolikt bra.
Vill du kontrollera detta själv så kan du mäta förimpedansen i ett uttag längst bort på gruppen enligt denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/el/164370-foerimpedans.html
Den impedans du mäter upp kan omvandlas till en kortslutningsström, I = 230 / (Z * 1.5).
Denna ström skall i ditt fall med en C10A vara > 100 A. Uppfylls detta så går det bra med en C10A oberoende av JFB.
Så om du bor långt ut i skogen med ett svagt elnät och saknar JFB så går det troligen inte att byta B till C.
Bor du lite närmare civilisationen och gruppledningen är rimligt lång (< 25 m), eller om gruppen skyddas av en JFB så går det sannolikt bra.
Vill du kontrollera detta själv så kan du mäta förimpedansen i ett uttag längst bort på gruppen enligt denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/el/164370-foerimpedans.html
Den impedans du mäter upp kan omvandlas till en kortslutningsström, I = 230 / (Z * 1.5).
Denna ström skall i ditt fall med en C10A vara > 100 A. Uppfylls detta så går det bra med en C10A oberoende av JFB.
suveränt svar, tusen tack!
JFB finns och nätet är starkt så förutsättningarna verkar ju finnas.
ska göra en mätning också.
är förresten en C10 bästa lösningen eller ska man öka på Amperen också? huvudsäkringen är på 25A...
JFB finns och nätet är starkt så förutsättningarna verkar ju finnas.
ska göra en mätning också.
är förresten en C10 bästa lösningen eller ska man öka på Amperen också? huvudsäkringen är på 25A...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 011 inlägg
Öka märkströmmen kan du troligen inte göra. Din gruppledning är troligen 1.5 mm² och kanske också infälld i väggarna? Det kan gå att gå upp till C13A även om det är infällda ledningar men det är på gränsen. Är det helt och hållet utanpåliggande ledningar i gruppen så kan du troligen gå upp till C13A, kanske t.o.m C16A men det är inte brukligt.
Nu är det startströmmen du har problem med här så C10A kommer säkert att fungera bra.
Nu är det startströmmen du har problem med här så C10A kommer säkert att fungera bra.
Vad är det för spel som drar de mängderna i uppstarten? Har själv ett gammalt elektromekaniskt som raslar i alla relärer vid uppstart utan att det drar några säkringar. Jag har även för mig att detta stod och gick på 6A en gång i tiden.
Sitter förmodligen en ganska stöddig trafo eller ett switchat nätagg. i spelet som snabba (B) automater brukar ha problem med.
ett Star Wars DE är det för att vara exakt..
precis som tidigare nämnde sitter det en rejäl trafo i dom nyare spelen, väger säkert 15Kg bara den, skulle tippa på att spelet drar runt en 3-400W vilket inte är några problem när det väl är igång men alltid kinkigt at dra igång..
återigen tusen tack för alla svar!
precis som tidigare nämnde sitter det en rejäl trafo i dom nyare spelen, väger säkert 15Kg bara den, skulle tippa på att spelet drar runt en 3-400W vilket inte är några problem när det väl är igång men alltid kinkigt at dra igång..
återigen tusen tack för alla svar!
Om man valt (vad jag tror är standardinställningen) 15 inlägg per sida så verkar det här vara rätt länk:Bo.Siltberg skrev:
http://www.byggahus.se/forum/el/164370-forimpedans-4.html#post1254012
En kanske långsökt lösning på TS problem är att köra B16/C16 och dessutom ett motorskydd ställt på 10A...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 011 inlägg
Nej det har ingen betydelse för dvärgarna egenskaper. Det har bara betydelse map vilka fabrikat och modell av dvärgar som passar rent fysiskt mot denna fasskena.
hehe följetången fortsätter..
satte dit C10 säkringngarna, dom passade med dom gamla så inga problem där.
flippret funkar galant, men.. nu funkar inte 2 plattor på spisen, ungnen samt diskmaskinen?
kollade spisens kopplingar med och den är inte 3-fas kopplad utan 2-fas (2 ledare, 0 och jord) så antagligen är diskmaskinen det med.
har piptestat alla automatsäkringarna i skåpet och dom är hela, har kollat huvudsäkringarna i elcentralen och dom är hela (och självklart kollat så allt sitter fast och är ordentligt ikopplat), har även testat att skruva tillbaka dom gamla säkringarna utan resultat.. vad kan det då vara?
kul att spela flipper men inte till bekostnad att laga mat och diska.. haha..
satte dit C10 säkringngarna, dom passade med dom gamla så inga problem där.
flippret funkar galant, men.. nu funkar inte 2 plattor på spisen, ungnen samt diskmaskinen?
kollade spisens kopplingar med och den är inte 3-fas kopplad utan 2-fas (2 ledare, 0 och jord) så antagligen är diskmaskinen det med.
har piptestat alla automatsäkringarna i skåpet och dom är hela, har kollat huvudsäkringarna i elcentralen och dom är hela (och självklart kollat så allt sitter fast och är ordentligt ikopplat), har även testat att skruva tillbaka dom gamla säkringarna utan resultat.. vad kan det då vara?
kul att spela flipper men inte till bekostnad att laga mat och diska.. haha..
Det låter ju ändå som att du tappat en fas. Är det något annat på samma fas som funkar? Har du mätt om du har spänning på in- respektive utgången till säkringarn? Eller har du bara mätt med huvudbrytaren avslagen? Antar att inte fasskenan borde kunna hoppa ur för en fas...
Ja men har du mätt att du har spänning? Om det enda du medvetet gjort är att byta en automat för flipperspelet så borde inte spis och diskmaskin påverkas. Jag gissar på att du "kommit åt" något och fått dålig kontakt. Kan du inte mäta att du verkligen har spänning efter de två automater som går till spisen och efter den automat som går till diskmaskinen?
Diskmaskinen är med all säkerhet enfas.
Sen kan en diazed (porslinssäkring/huvudsäkring) se hel ut fast den har gått. Det är inte alltid "pluppen" ramlar ner.
Edit: Långsam...
Diskmaskinen är med all säkerhet enfas.
Sen kan en diazed (porslinssäkring/huvudsäkring) se hel ut fast den har gått. Det är inte alltid "pluppen" ramlar ner.
Edit: Långsam...