2 637 läst ·
14 svar
3k läst
14 svar
Fel på 12v spottar.
Hej. Har varit och "hjälpt" en granne med att felsöka hans spotlights men gick bet. Ena spotten var svart och den andra glödde. Provade att bara byta ljuskälla i den svarta, ingen skillnad. Provade koppla bort den, ingen skillnad. Bytte trafo, fortf ingen skillnad Den andra bara glödde. Har 230 på primärsidan, men på sekundärsidan har jag 12 volt när endast en mätprob sitter mot kopplingspunkten. Sätter jag dit den andra nollas mätvärdet. Vid byte av båda ljuskällorna, då fungerade dom igen. Men det känns ändå som att något är fel. Har aldrig stött på något liknande (är inte så gammal i branchen, men ändå), så jag tänkte att någon mer erfaren här kan ha någon aning? MVH
Jag har själv blivit lurad av att den trafon jag mätte på bara gav spänning när det var spotar anslutna. Det gick alltså inte att mäta på sekundärsidan utan spotarna inkopplade. Kan det vara något sånt som spökar? Kanske är endast en spot för lite last?
/edit
Det var en 70 VA från hide-a-light har jag för mig.
/edit
Det var en 70 VA från hide-a-light har jag för mig.
Jag får alltså inget värde varken med eller utan last. Det är som att det kortsluts när andra proben sätts på plats. Detta är medföljande spottar från hafa till ett badrumsskåp. Jag funderade också på om en spot är för lite, det är 10w. Men känns som att bara för att en ljuskälla går borde inte den andra bara glöda, eller? Det var ju samma resultat med en annan trafo. Kan det vara kortis i en spot eller är det bara så att en spot är för lite last?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Det går inte att mäta på en elektronisk trafo, inte de gånger jag försökt i alla fall.
//Patrik
//Patrik
Uppenbarligen inte, men varför då? Det bara är så eller? Vad kan då vara fel? Är det helt enkelt för lite last med en spot? kändes fånigt att stå där och inte ha någon förklaring annat än att jag tror det är för klent med en spot.
Självbyggare
· Stockholm
· 2 706 inlägg
Råkade ut för liknande symtom på några spottar hade parallellkopplat dem och 3 gick sönder när en koppling släppte (temporärt installerad *mutter mutter*) bara att byta alla så fungerade det kanon igen 
Om jag fattat rätt så ger en elektronisk trafo egentligen en pulserande likspänning där pulserna är riktigt korta, motsvarande en frekvens över hörbarhetsgränsen, och dessutom är dessa korta pulser AM-modulerade med likriktad 50Hz-sinus.
Multimetern och/eller dess sladdar kan utgöra en alldeles för kapacitiv last (= för mycket "kondensatorverkan") så den elektroniska trafon stänger av utsignalen.
Oscilloskop borde däremot gå bra att mäta med. Överkurs för den vanliga hempularen
Multimetern och/eller dess sladdar kan utgöra en alldeles för kapacitiv last (= för mycket "kondensatorverkan") så den elektroniska trafon stänger av utsignalen.
Oscilloskop borde däremot gå bra att mäta med. Överkurs för den vanliga hempularen
Produkter som diskuteras: "Multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
En elektronisk trafo har blivit utredd här på Byggahus:
http://www.byggahus.se/forum/el/114544-mata-pa-elektronisk-trafo.html
Mäter man t.ex på en 38 kHz växelspänning kan en normal multimeter visa nästan vad som helst mellan noll och det rätta värdet.
http://www.byggahus.se/forum/el/114544-mata-pa-elektronisk-trafo.html
Mäter man t.ex på en 38 kHz växelspänning kan en normal multimeter visa nästan vad som helst mellan noll och det rätta värdet.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
... eller den felsökande elektrikern. 
"Vänta, jag ska springa ut i bilen och hämta mitt oscilloskop. Har ni något bord jag kan ställa den på eller kan ni hålla i den?"
//Patrik
"Vänta, jag ska springa ut i bilen och hämta mitt oscilloskop. Har ni något bord jag kan ställa den på eller kan ni hålla i den?"
//Patrik
Det finns ju riktigt smidiga portabla oscilloskop.Patrik_Hed skrev:
http://www.fluke.com/fluke/usen/products/CategoryOSCILL.htm?trck=scopemeter
Visst kostar de en slant men inte galet mycket. Man kan nog dessutom sätta avskrivningstiden till 20+ år om man vill. Prestandamässigt duger ju fortfarande enkla och flera årtioenden gamla oscilloskop för att göra den här typen av mätningar, så det är ju egentligen bara att de är portabla man betalar för.
Sidospår: Elektronikbyggartidningen Elektor (som svenska Allt om Elektronik först hade samarbete med och sen blev svenskt utgåva av, innan den svenska tidningen lades ner) byggde en tillsats för att använda ett Gameboy som oscilloskop. Händigt!
http://www.elektor.com/products/kit...boy-digital-sampling-oscilloscope.91407.lynkx
Bäst vore väl egentligen att ha ett kombiinstrument som klarar lite av varje, som elektrikern kan ha i bilen och ta fram när det behöver mätas på nåt som multimetern, meggern eller liknande inte klarar bra.
Jag skulle tro att en industrielektriker kanske har nytta av ett portabelt oscilloskop, men där är det nog bättre med ett specialinstrument just för att mäta på nätstörningar å sånt.
Jag har sett oscilloskopkurvor över strömförbrukningen mätt med strömtänger i ett ställverk (tror matningen var 500A eller kanske 250A) som matade en rätt stor del av en musikfestival. Fasvinkelstyrningen för ljusdimmers var klart synlig, man kunde se hur en tydlig flank flyttade sig efter hur ljuset dimmades.
Moderator
· Stockholm
· 57 975 inlägg
Jag har aldrig försökt mäta på en elekktronisk trafo. Men jag gissar att svårigheten beror på att det är en högfrekvent spänning. Om den sedan är en pulserande likspänning eller en växelspänning (växlar polaritet) spelar troligen inte så stor roll.
En enkel multimeter klarar bara att mäta spänning 1 - 2 kHz. Jag har sett en lite proffisgare som klarar upp till 20kHz, vilket inte heller räcker här.
En enkel multimeter klarar bara att mäta spänning 1 - 2 kHz. Jag har sett en lite proffisgare som klarar upp till 20kHz, vilket inte heller räcker här.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden