Har en badrumsspegel med belysning. Det sitter 2st T5 13W lysrör. Elektronisk transformator.

Problemet är att ena lysröret enbart tänds i ovan och underkant, hela mittendelen är släckt.
Det finns inga glimtändare vad jag kan se, dock finns det en del i "elhuset" som man måste skruva isär alltihopa för att komma åt.

Känns inte som att det finns glimtändare iallafall så frågan är vad felet kan bero på? glappkontakt eller att trafon börjar bli dålig?
 
Har du provat att byta plats på lysrören och kollat om felet följer röret?
 
Har testat att byta sida på rören, samma fel. Det rör som är nytt som lyser litegrann lyser 100% på andra sidan.
 
Kan mycket vara vara trafon, speciellt om du bytt plats på rören och samma fel kvarstår. Själv är jag inget större fan av elektroniska trafos för lysrör, de håller knappt lika länge som lysrören... En gammal hederlig magnetisk reaktor håller däremot i 30+ år.

Det kan ju också vara dålig kontakt i någon skarv eller i lysrörshållarna.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.