3 791 läst ·
20 svar
4k läst
20 svar
Dra 160m kabel - ledningsarea?
Varför? Jag använder mig av ett redan befintligt program som sköter uträkningarna, om jag sen petar in rätt variabler är ju en annan sak, annars så har jag ingen anledning att tvivla på det då det stämt överens med förutsättningar och verkligheten tidigare. I övrigt så behöver jag inte göra det framtida provet. :wow:GK100 skrev:
Ok, jag förstår - man ska räkna faktiska lasten och inte säkringens märkström.
Tack alla som tagit sig tid för att räkna åt mig och diskuterat detta.
Ingen blir gladare än jag om det räcker med 2,5mm2 och en B6A dvärg (+JFB)
Undrar om min elektriker tyckte jag var galen när jag skrev till honom om 10mm2 nurå?!
/Thomas
Tack alla som tagit sig tid för att räkna åt mig och diskuterat detta.
Ingen blir gladare än jag om det räcker med 2,5mm2 och en B6A dvärg (+JFB)
Undrar om min elektriker tyckte jag var galen när jag skrev till honom om 10mm2 nurå?!
/Thomas
Följdfråga på detta.
Om jag vill styra detta via en strömbrytare (ovanligt va?
), så tänkte jag sätta en kontaktor i centralen och mata in min N1XV från armaturerna där och sedan köra en styrkrets till brytaren 10m bort.
Annars får jag väl köra 2,5mm2 även på den biten vilket känns onödigt. (visst, en kontaktor kostar några hundra den också).
Vad anser ni bli den bästa lösningen? Kontaktor eller dra 2,5mm2 hela vägen?
Om jag vill styra detta via en strömbrytare (ovanligt va?
Annars får jag väl köra 2,5mm2 även på den biten vilket känns onödigt. (visst, en kontaktor kostar några hundra den också).
Vad anser ni bli den bästa lösningen? Kontaktor eller dra 2,5mm2 hela vägen?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 012 inlägg
Vilket som...jag skulle nog välja relävarianten.
Brumfri kontaktor dessutom, om centralen sitter i närheten av "folk".
Med två faser sjunker spänningsfallet med - om jag räknar rätt - 73% ( cos(30) * 2). Nollan kommer fortfarande ha en viss ström i sig vid två faser.
Eller menar du att den lägre strömmen i nollan ger så mycket lägre spänningsfall i nollan att spänningsfallet i nollan blir i sammanhanget försumbart?
Nej, med tre faser sjunker spänningsfallet till hälften.Bo.Siltberg skrev:
Med två faser sjunker spänningsfallet med - om jag räknar rätt - 73% ( cos(30) * 2). Nollan kommer fortfarande ha en viss ström i sig vid två faser.
Eller menar du att den lägre strömmen i nollan ger så mycket lägre spänningsfall i nollan att spänningsfallet i nollan blir i sammanhanget försumbart?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 012 inlägg
Räkna igen. Strömmen i vardera fas och den gemensamma nollan sjunker till hälften med två faser.
Med tre faser (om vi antar tre lampor) sjunker spänningsfallet till en fjärdedel, för då trollas nollan bort helt, ren magi
I = ström genom en lampa, R = ledarresistans för en ledare.
1-fas: ∆U = 2•IL•RL + 2•IN•RN
2-fas: ∆U = IL•RL + IN•RN
3-fas: ∆U = IL•RL
Med tre faser (om vi antar tre lampor) sjunker spänningsfallet till en fjärdedel, för då trollas nollan bort helt, ren magi
I = ström genom en lampa, R = ledarresistans för en ledare.
1-fas: ∆U = 2•IL•RL + 2•IN•RN
2-fas: ∆U = IL•RL + IN•RN
3-fas: ∆U = IL•RL
Klicka här för att svara