Vet ej om detta passar här men jag berättar det ändå, jag arbetar som underhållschef på ett företag med ca 45 anställda och i mina uppgifter så ingår att ha tillsyn över elförsörjningen , för några år sedan så upptäckte jag att belysningen i ställverket där inkommande 10 kv inte fungerade så tänkte att jag skulle byta säkringen(6amp) och när jag skruvade in den nya så slocknade hela fabriken .:eek:
jag blev naturligtvis väldigt ställd men testade att dra på huvudbrytaren igen och då fick jag ström till fabriken igen, förklaringen var att underhållsladdaren till ställverket hade gått sönder den hade löst utan att slå av huvydbrytaren första gången,
Det hela slutade med att Elektro-Sandberg bytte ut både batteri och laddare,

M;)vh sdl706

Ja du det är inte bara hempulare som gör misstag vid jobb i centralen. Jag var hemma hos en bekant som håller på att renovera, och just då höll en elektriker på att koppla in en ny central till garaget. Jag har hjälpt denne släkting med smärre eljobb tiidgare så jag vet hur det hela är draget i centralen. Elekrikern skulle kapa en del kablar, då jag påpekade för honom lite försiktigt, "du, ska du inte kontrollmäta så den där 16A kabeln verkligen är spänningsfri?" "Nedå" jag har kopplat ifrån" var svaret. *pang* En oisolerad avbitaretång senare så låg elektrikern på marken och stönade. Han sa inte ett ord och åkte därifrån kort senare...

När jag granskade hans jobb så hittade jag en del andra mindre slarvfel och rådde min bekant att ringa firman. Tydligen var det en far-son firma och där fadern hade full behörighet och hans son hade "någon" utbildning... Fadern fick komma dit där, korrigera sonens misstag och dra av lite på fakturan.

Så kan det gå... när strömmen är på... :)

/Steve

• Gilla
yxis
  • Laddar…
steve5432 skrev:
Ja du det är inte bara hempulare som gör misstag vid jobb i centralen.
Precis. När det gäller saker som inte är så noga, snicker osv. så kan man ju hyra in vem som helst. Men när det gäller viktiga saker, som el, där det tom kan bli farligt om det inte blir riktigt gjort så är det ju bäst att göra det själv! Man kan ju aldrig veta vad det är för klant man får hem... :D

(Jag gjorde fö mitt värsta egna klantande när jag var "yrkesverksam". Men då var det iofs på industri och mycket mer komplexa system. Därmed inte sagt att jag inte fick det enkla fel ibland då också... :) Man lär så länge man överlever.)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.