Njae, när vi nu ändå klyver hår så vet jag inte om jag håller med om att just skruvarna skulle göra det till fast installation. I så fall skulle man inte få bulta fast en stickproppsansluten radiator (utan behörighet), och det anser jag nog att man får.yxis skrev:
Klyver vi vidare så kan man kanske hävda att tavlan är som vilken hemmabyggd elapparat som helst, under förutsättning att den är stickproppsansluten. Då är den i så fall "bortom" diskussionerna om fast eller inte fast installation.
Sen att man kan ha åsikter om kabelval och dragavlastning i den hemmabyggda elapparaten är en annan sak.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 012 inlägg
Det vore ett grovt misstag att hänga upp tavlan på krokar i tron att det skulle vara mer förlåtligt. Gummikablarna blir inte mer skyddade mot ryck och slit för det. Bygg in det i en låda istället med en bra dragavlastning av matande kabel.
Hur illa är det med gummikabel klamrad på vägg?
Jag drog gummikabel (H07RN-F) en bit får tryckströmbrytaren i en skrubb med varmvattenberedare, matning till vattenpump mm. Anledningen var att jag och EKKJ 4x6+6 inte kom så bra överens där inne. Drog EKKJ'n från tryckströmbrytaren till borrhålet.
Bör jag byta kabeln?
Den sitter i ett utrymme som inte används till annat, så det kommer inte något ljus (UV) in där normalt, bara när man öppnar dörren.
Anledningen till att det blev EKKJ var att jag fick tag på den till bra pris
Jag drog gummikabel (H07RN-F) en bit får tryckströmbrytaren i en skrubb med varmvattenberedare, matning till vattenpump mm. Anledningen var att jag och EKKJ 4x6+6 inte kom så bra överens där inne. Drog EKKJ'n från tryckströmbrytaren till borrhålet.
Bör jag byta kabeln?
Den sitter i ett utrymme som inte används till annat, så det kommer inte något ljus (UV) in där normalt, bara när man öppnar dörren.
Anledningen till att det blev EKKJ var att jag fick tag på den till bra pris
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 012 inlägg
Troligen överlever den livslängden på tryckbrytaren, men en klamrad gummikabel sticker alltid i ögonen om det inte är så kort sträcka att den kan ses som en anslutningskabel som är "fäst" på väggen. 
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Ja, om du skulle göra om så vore det väl för estetiska skäl och för att inte behöva skämmas om du tar hem en elektriker någon gång.
Jag skulle satt en kopplingsdosa med dragavlastning och hängt gummikabel från dosan till tryckvakten. En snygg, proffsig lösning.
6 mm2 till pumpmotorn??!
//Patrik
Jag skulle satt en kopplingsdosa med dragavlastning och hängt gummikabel från dosan till tryckvakten. En snygg, proffsig lösning.
6 mm2 till pumpmotorn??!
//Patrik
Oki, då får sen sitta tills vidare, känner jag att jag har dåligt att göra någon gång kan man ju byta 
Jepp, 6mm2 enligt rekommendationstabellen. Borrhål med 230V pump på 90m djup och ca 12m kabel in till kåken.
Jepp, 6mm2 enligt rekommendationstabellen. Borrhål med 230V pump på 90m djup och ca 12m kabel in till kåken.
Min minst drygt 40 år gamla tryckströmbrytare i stugan håller fortfarande, medan jag har råkat ut för murkna gummikablar som är såpass nya att de har gulgrön jord, så det är inte säkert att kabeln överlever brytaren 
100 meter kabel kan nog ge en del spänningsfall, 6mm2 är nog en bra idé. Däremot hade nog 3x6+6 räckt, fast den var det nog inte lika bra pris på.
100 meter kabel kan nog ge en del spänningsfall, 6mm2 är nog en bra idé. Däremot hade nog 3x6+6 räckt, fast den var det nog inte lika bra pris på.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 012 inlägg
Vilken effekt har motorn, eller kanske enklare att svara på, vilken ström är motorskyddet inställt på?
Jag är rätt säker på att kabeln (90 m) som är ansluten i pumpen är en 1,5 mm2 gummikabel så att ha 6 mm2 dom sista 14 meterna gör inte mycken skillnad. Plinten i borrtoppen är inte lätt att få in en 6 mm2 i. Om det nu inte är en mycket stor anläggning, dvs ingen vanlig "villapump".
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 012 inlägg
Trefas? 6.8 kW? :eek:
Mycket rejäl pump... 5,5 kW (närmaste standardvärde) & 3000 r/m gissar jag på om märkströmmen är 9,9A (är du verkligen säker på det?)-PC- skrev:
0,75 kW är annars en mer rimlig storlek, men du kanske matar en mindre industri/hyresfastighet/lantbruk?
Klicka här för att svara