Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Bra jobbat Ingemar A!Ingemar A skrev:Nu skall det vara fixat.
Och det hoppas vi ju på.
Så här blev det.
Kontakten på fredagen ville skjuta på det till "nästa vecka"
(Halva styrkan skulle ju gå på semester).
På söndagen gjorde jag en massa prov o tester o allt.
På måndagen ringde jag kommunens elavdelning.
En lätt föredragning för kontporisten gjorde att hon omedelbart ropade på 'chefen'.
Jag sa så mycket jag kunde om hur det var och hur det blev och om alla stötar vi fått.
En kvart efter var han ute hos oss. (Ett par kilometer utanför stan)
Han mätte och ordnade i vårt elskåp.
Han ringde efter ytterligare en man som kom. De fanna då inget fel hos oss, (vi ligger liksom sist på linjen).
Jag påtalade möjligheten om att "något" hänt på vägen.
Och också det faktum att vår transformator varit med om en del om och tillkopplingar och
hopslagningar med andra områden plus att vi ju tidigare haft ett par åskväder samt det
faktum att strömmen varit borta för några dagar sen, (Då EJ åska utan annat).
De båda for så bort till transformatorn och stolpen där det fördelas till oss olika.
De kom tillbaka och mätte med mera. De for runt till grannarna och kom tillbaka
och for igen. Efter cirka dryga tre timmar kom de så åter och då sa chefen att de nu
beslutat sig för att byta transformator!!
Det hade varit lite rajtan-tajtan där med kablar och kontakter, som han sa.
Och han sa att en grannen fått en ordentlig stöt och han sa också att det var tur att jag hörde
av mig och verkligen ville ha syn på det hela.
Vad som helst hade kunnat hända när kablarna var som de var, med PEN o allt.
Han var verkligen glad för att det inte blev några personskador eller andra större skador.
Jag vågar påstå att han var lite skärrad när han kom o pratade om hur det var fatt och
att de skulle byte transformator.
Ingen av de andra grannarna hade märkt något, tur var väl det.
Det brukar bara vara jag härute som ringar när det trasslar med strömmen.
Och det tänker jag fortsätta med vid behov.
Sen igår har vi ny transformator.
Än så länge fungerar det,
Jag tror, att om man rycker på axlarna och tänker "det är inte mitt problem" så får man svårt att sova på nätterna så småningom.
Nu vet du att du har gjort det som alla borde ha gjort, och kan vara stolt över dig själv
Trevlig sommar (i regnet)!
Nu återstår bara att spekulera i vad som verkligen hände 
Hur brukar jordtag vara ordnade vid en sånhär transformator?
Ren gissning:
Kan det vara så att man har två separata jordtag, dels ett som jordar "chassiet" inkl skyddsbarriär mellan högspänning och lågspänning, och ett som jordar 230V-sidan? I så fall skulle det kunna ha blivit kortslutning mellan en fas och chassiet på transformatorn, vilket då skulle driva 230V mellan de två jordtagen och göra att PEN får en spänning nån stans mellan 0-230V relativt äkta jord, troligtvis minst 110V eftersom jordtaget som ska skydda mot att högspänningen går över till lågspänningen borde vara minst lika bra som lågspänningsjordtaget.
Hur brukar jordtag vara ordnade vid en sånhär transformator?
Ren gissning:
Kan det vara så att man har två separata jordtag, dels ett som jordar "chassiet" inkl skyddsbarriär mellan högspänning och lågspänning, och ett som jordar 230V-sidan? I så fall skulle det kunna ha blivit kortslutning mellan en fas och chassiet på transformatorn, vilket då skulle driva 230V mellan de två jordtagen och göra att PEN får en spänning nån stans mellan 0-230V relativt äkta jord, troligtvis minst 110V eftersom jordtaget som ska skydda mot att högspänningen går över till lågspänningen borde vara minst lika bra som lågspänningsjordtaget.
Vad jag vet brukar det finnas flera jordtag, har man hållit på och byggt om och joxat i omgångar har man kanske plockat bort ett jordtag i taget och varje gång tänkt "det finns 2 till", sedan rök det sista i brådskan...?
Klicka här för att svara