[FONT=Ericsson Sans,Ericsson Sans][FONT=Ericsson Sans,Ericsson Sans]Hej.
jag har eventuellt möjlighet att få tag i en FKKJ 3*16 +16 till bra pris. Är det en lämplig kabel för att dra ström till friggebod/uthus? Kablen är klassad till 1kV men borde väl fungera bra även för 230V. Och hur gör elektrikern med skärmen? Ska den anslutas till jord eller liknande?

Eftersom den kan förläggas öppet borde det väl räcka att gräva ner den en liten bit och lägga markeringsband eller något skydd ovanpå.

FKKJ: Kabel för öppen, fast förläggning inom- och utomhus, i rör, i mark eller vatten samt i ställverk och i explosionsfarliga rum.

[/FONT]
[/FONT]

Kabeln duger, men är väl inte helt optimal för måttliga avstånd och belastningar.

Vanligen skulle man använda exvis N1XV 5G6, så kolla priset innan du köper.

Rör behövs inte, men kabeln skall läggas 60 cm ner.

Det är väl inget problem att ha en större ledararea (grövre kabel) än vad som är nödvändigt? Det enda resultatet borde väl bli att spänningsfallet blir mindre. Overkill - visst. Men inget problem.

Så man kan välja att ha kabeln öppet förlagd eller 60cm ned?

Jag räknar med att betala ca 20kr/m för denna kabel, det borde vara billigare än de flesta alternativ.

Finns väl ett litet logistiskt problem med en 16kvmm, att ansluta den i central(erna) om det inte är rätt klämmor och lite halvtrångt.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Tänk på att du inte har någon nolla i en 3x16/16...
Utan det är en PEN-ledare, Jord och nolla i ett kan man säga.
Ska du köra 230V, så rekommenderar jag att du sätter en central med en JFB i andra änden.

Sen är det inte fullt så enkelt att du kan sätta hur hög area du vill på en liten säkring.
Större area betyder lägre spänningsförlust, visst. Men innebär även sämre dämpning=större kortslutningsström.

För hög kortslutningsström inom en bostadsinstallation med 16-63 A mätarsäkringar (smältsäkringar) är i praktiken inget problem, oberoende av area. Mätarsäkringarna tar ned energin till hanterliga nivåer.

pelpet skrev:
Och hur gör elektrikern med skärmen? Ska den anslutas till jord eller liknande?
Det huvudsakliga problemet verkar ligga här. Har du kunskap nog för att koppla in denna kabel, TN-C eller TN-S? Eller tänker du låta en elektriker göra det?

Bo.Siltberg skrev:
För hög kortslutningsström inom en bostadsinstallation med 16-63 A mätarsäkringar (smältsäkringar) är i praktiken inget problem, oberoende av area. Mätarsäkringarna tar ned energin till hanterliga nivåer.

Det är i sak rätt, var ändå värt att påpeka då faktum kvarstår...

Det huvudsakliga problemet verkar ligga här. Har du kunskap nog för att koppla in denna kabel, TN-C eller TN-S? Eller tänker du låta en elektriker göra det?
Lät visserligen som att en elektriker skulle göra det då han fråga om elektrikern lägger in skärmen på jorden...

Lite konstigt att man frågar på ett forum, där vem som helst kan ge råd, om man har en fackman att tillgå.
Här kan man ju få vilka tokiga svar som helst.

elmont skrev:
Här kan man ju få vilka tokiga svar som helst.
Så tokigt brukar det inte bli. Sållar man bort extremisterna åt olika håll så tycker jag att den genomsnittliga kvalitén på svaren brukar vara utmärkt. :thumbup:

Många gånger kanske bättre än den åsikt en enskild yrkesman har. Även proffs har ibland olika synsätt.

Alfredo skrev:
Så tokigt brukar det inte bli. Sållar man bort extremisterna åt olika håll så tycker jag att den genomsnittliga kvalitén på svaren brukar vara utmärkt. :thumbup:

Många gånger kanske bättre än den åsikt en enskild yrkesman har. Även proffs har ibland olika synsätt.

Haha, lite plock här o lite där, så får man ihop det, eller? =)

lillamatilda skrev:
Haha, lite plock här o lite där, så får man ihop det, eller? =)
Jag kanske inte riktigt skulle beskriva det så, men ja på sitt sätt. Genom att höra synpunkter från många olika och få tips om olika sätt att lösa ett problem, kan man ofta komma fram till något rätt bra. Pratar vi specifikt om delforumet el så brukar direkta felaktigheter/farligheter ganska snart bli "nedröstade".

Sen är det ju inget som hindrar att man i slutändan överlåter allt jobb och alla beslut till en elektriker, men det skadar ju inte att vara lite påläst/insatt innan.

Men tyvärr så händer det lite då och då att någon tvärsäkert ger råd som är alldeles upp åt väggarna, och det är inte säkert att dom som har kunskapen alla ggr lägger sig i. Ska man anlita en fackman så borde det naturliga vara att fråga denne i första hand, det brukar knappast gynna framtida arbete att skriva en yrkesman på näsan.

elmont skrev:
Ska man anlita en fackman så borde det naturliga vara att fråga denne i första hand, det brukar knappast gynna framtida arbete att skriva en yrkesman på näsan.
Nej och jag menar verkligen inte att man ska skriva någon på näsan men lämplig beställarkompetens kan gynna båda parter.

Med risk att verka dryg så citerar jag reglerna för detta delforum "Diskussionerna kring el sker för att förbereda konsumenten inför mötet med en behörig elinstallatör, för att kunna bli en bättre beställare". :)

Anledningen till att jag tog upp frågan är att jag försöker ta reda på om det är en bra idé att köpa den här kabeln till ett bra pris. Jag inser att el till friggebod inte är det tänkta användningsområdet för en bastant starkströmskabel, och försöker därför reda ut om det kan fungera bra ändå eller om det blir en massa besvär.

Tyvärr verkar det som att det är för mycket besvär eftersom kabeln inte har nolla utan en PEN-ledare och det verkar som att det blir en mer komplicerad installation då man ska upp med en till elcentral. Jag hade bara tänkt mig några lampor och eluttag i friggeboden, och några raggarinstallationer vill jag inte ha i mitt hus.

Bo.Siltberg skrev:
Om jag är det minsta osäker på hur något eljobb skall göras fackmannamässigt så har jag inte tillräcklig kunskap och ringer elektrikern. Elen är en av de grejer jag inte tycker det är värt att chansa med. Det här hade varit ett solklart elektrikerjobb.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.