Hej
sitter med lite planering och kostnadsberäkning av 1 och 3fas kontakter i verkstaden.
Är det ok att seriekoppla 3 fas uttag? Tänkte placera 4 uttag bredvid varandra, så istället för att dra en separat kabel från en kopplingsdosa till varje enskilt uttag så undrar jag om det går att dra kabel från uttag till uttag?

Frågan är om man får dit kablarna på ett bra sätt?
Om det överhuvudtaget går in 2 st 2,5mm2 i uttagen. Eller hur hade du tänkt skarva vidare?

Sen menar du parallellkoppling ;)

Sent from my HTC Wildfire S A510e using Byggahus

Hrmm så är det kanske, det blir kanske lite problem med platsen...

Ehhrum *harkel* så klart menar jag parallellkoppling, jädra rättstavningsskit ;)

• Gilla
yxis
  • Laddar…
Borde vara OK att sätta en dosa och dela av där och sedan ner till 4 uttag.

Jag har inte sett trefasuttag som har mer än en kabelgenomföring, så det får nog bli en dosa. Däremot kan du sätta hur många dosor du vill och givetvis sätter du dem så att du får så kort kabeldragning som möjligt.

I trefas uttag ska man bara koppla in en kabel, så sätt en kopplingsdosa och grena av där. Ska uttagen sitta en bit från varandra använd flera dosor.

Tack för era inlägg!!! Mkt uppskattat, det får bli 2 dosor som grenar ut till vardera 2 uttag :)

Ett tips som en del inte tänker på...
Se till att alla uttag i verkstaden har samma fasföljd, det underlättar liksom en hel del *ler lite*

/Kent

• Gilla
yxis
  • Laddar…
Annars är det ju bara att byta uttag om en lånad maskin går åt fel håll *hehe*

Ett uttag med växlad fasföljd är kanske inte så dumt att ha, eller kanske en "fasföljdsväxlaromkopplare" vid något uttag.

Dessa har funnits sedan urminnes tider, fast i stickproppen...

Fast då är det ju en lös grej som lätt blir använd nån annan stans eller hamnar underst-bakom så att man inte hittar den just när den behövs ;)

Hmmm, 2,5-6m2 och så ska man använda en sruvmejsel.
Tryckfelsnisse jobbar visst på Garo... :-p

kan meddela att i biltemas kombiuttag (3-fasuttag med schuko) så sitter det 5st 3-skruvsplintar så dom är gjorda för vidarekoppling, det är också en M25 på både över och undersidan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.