3 791 läst ·
20 svar
4k läst
20 svar
Dra 160m kabel - ledningsarea?
Sida 1 av 2
Hepp!
Ska dra ut 230V för två belysningsarmaturer på vardera 400W (metallhalogen) ca 110m resp 160m från centralen (med JFB).
Är detta ett bra/rätt / tillräckligt alternativ?
N1XV-U 3G2,5mm avsäkrad med 10A dvärgbrytare.
Ska styras med vridströmbrytare vid centralens ände.
Synpunkter/alternativ?
Tack på förhand.
PS. jag kollade i programmet som forummedlemmar komponerat ihop, men där får jag fram att det inte är tillräcklig area... känns dock konstigt, så därför denna fråga.
/Thomas
Ska dra ut 230V för två belysningsarmaturer på vardera 400W (metallhalogen) ca 110m resp 160m från centralen (med JFB).
Är detta ett bra/rätt / tillräckligt alternativ?
N1XV-U 3G2,5mm avsäkrad med 10A dvärgbrytare.
Ska styras med vridströmbrytare vid centralens ände.
Synpunkter/alternativ?
Tack på förhand.
PS. jag kollade i programmet som forummedlemmar komponerat ihop, men där får jag fram att det inte är tillräcklig area... känns dock konstigt, så därför denna fråga.
/Thomas
Jo, man byter ju från 1,5 10A till 2,5 10A vid ca 60 m fritt liggande inomhus och det låter ju ganska rimligt men i ditt fall i mark så är det så jäkligt att man kommer upp i 16mm2 på 10A eller 10mm2 på 6A. Det är ett grymt spänningsfall.
Hur långt klarar man på 2,5mm2 vid ovan nämnda kriterier? 
De 50sista metrarna kan gå ovan mark om det spelar någon roll.
Det finns även möjlighet att sätta en box med säkring på ca 100m om detta spelar någon roll?
(greppar efter halmstrå)
De 50sista metrarna kan gå ovan mark om det spelar någon roll.
Det finns även möjlighet att sätta en box med säkring på ca 100m om detta spelar någon roll?
(greppar efter halmstrå)
Skillnaderna blir inte så stora, priset blir inte heller så stor i skillnad så kör samma area hela vägen och du slipper ev felpunkter i framtiden med tex fukt och annat i boxar, skarvar och annat samt att du slipper också ha den ovan mark och bli utsatt för ev yttre påverkan.
Visst kostar 10mm2 lite men du har nog igen det i längden.....glöm inte att du inte i det fallet ska säkra mer än 6A
Visst kostar 10mm2 lite men du har nog igen det i längden.....glöm inte att du inte i det fallet ska säkra mer än 6A
Det blir upp till Elektrikern att göra denna installation rent fysiskt. Var mest nyfiken på kabelarea eftersom jag skulle kolla priser på att köpa kabel själv.
10mm2 ligger ju på ca 80kr/m medan 2,5mm2 ligger på ca 20kr/m.
Tack för hjälpen!
/Thomas
10mm2 ligger ju på ca 80kr/m medan 2,5mm2 ligger på ca 20kr/m.
Tack för hjälpen!
/Thomas
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 012 inlägg
Är det en eller två ledningar det handlar om här (400 eller 800W per ledning)?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 012 inlägg
C10A går inte, byt till en B6A eller möjligen C6A, plus givetvis JFB.
Spänningsfallet klarar 4% ganska precis för 800 W. Vet inte hur känslig metallhalogen är - det tillkommer ju några procent i de ledningar som matar denna kabel.
Spänningsfallet klarar 4% ganska precis för 800 W. Vet inte hur känslig metallhalogen är - det tillkommer ju några procent i de ledningar som matar denna kabel.
Måste man dimensionera kabeln för spänningfallet man får med maxlast för vald säkring?
Den faktiska lasten blir ju bara 3.5A eller 1.75A beroende på om man drar fram en eller två faser till den första lampan. Kan man inte räkna på spänningsfallet vid den faktiska lasten?
Jag vet att man ska uppfylla utlösningsvillkoret, men med JFB bör betydligt klenare dimension än 10 mm2 kunna användas.
Edit:
Jag ser att Bo räknar med den faktiska lasten, så vad sägs om att dra fram 2 faser till den första lampan, dvs 3 ledare plus skyddsjord?
Den faktiska lasten blir ju bara 3.5A eller 1.75A beroende på om man drar fram en eller två faser till den första lampan. Kan man inte räkna på spänningsfallet vid den faktiska lasten?
Jag vet att man ska uppfylla utlösningsvillkoret, men med JFB bör betydligt klenare dimension än 10 mm2 kunna användas.
Edit:
Jag ser att Bo räknar med den faktiska lasten, så vad sägs om att dra fram 2 faser till den första lampan, dvs 3 ledare plus skyddsjord?
Redigerat:
Det Bo skriver låter väl mest rimligt i det här fallet, dra du din 3G2,5 eller hellre en 4- eller 5-ledare och säkra med 6 A dvärg. Helst N1XV eller EXQJ. Vill du kunna bygga ut anläggningen i framtiden lönar det sig säkert att lägga grövre kabel redan nu.
Hmmm...nu kan det ju tänkas att jag med trött eftermidagshjärna knappat in fel nuffror men EL-vis går inte med på annat än 10mm2 på 6A och 16mm2 på 10A
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 012 inlägg
Ja, jag räknade på 2.5 mm² och spänningsfallet för den faktiska lasten. Med två faser sjunker ju spänningsfallet till hälften 
Vet inte om man måste beräkna spänningsfallet utifrån säkringens märkström. Man kan göra det för att få en enkel kontroll på att utlösningsvillkoret är på plats.
En JFB förutsätts också, för vi vet inget om förimpedansen för att kunna kontrollera utlösningsvillkoret med enbart överströmsskydd. Jag kontrollerade bara att kabeln i sig inte var för klen att lösa en B6A dvärg vid en någorlunda rimlig förimpedans.
Vet inte om man måste beräkna spänningsfallet utifrån säkringens märkström. Man kan göra det för att få en enkel kontroll på att utlösningsvillkoret är på plats.
En JFB förutsätts också, för vi vet inget om förimpedansen för att kunna kontrollera utlösningsvillkoret med enbart överströmsskydd. Jag kontrollerade bara att kabeln i sig inte var för klen att lösa en B6A dvärg vid en någorlunda rimlig förimpedans.
Det blir säkert bra med 2.5mm2 som nämnts tidigare. Att redan välja femledare kan ju vara bra och även flera faser om man vill. Tydligt är att du ska passa dig för det ev framtida behörighetsprov du så gärna diskuterar Glufsglufs.