Ska köpa en central till friggan. http://tyskland.bloggo.nu/

I friggan kommer det bli:
5 uttag
3 lampor
3 spottar
2 el raddisar

Jag skulle behöva tipps och råd vad som skulle bli bra. Gärna med länkar så jag vet vad du pratar om då mina kunskaper är små inom området.
Vill såklart ha jordfelsbrytare.
/TACk

Vad man bör komma ihåg är att inte använda "fasskenor" där det finns risk för kondens (tex i en lokal som kommer vara kallställd någon period på året).

Vem skall installera centralen?

Skall du ha infällt eller utanpåliggande kapsling?

tack skrev:
Ska köpa en central till friggan. [länk]

I friggan kommer det bli:
5 uttag
3 lampor
3 spottar
2 el raddisar

Jag skulle behöva tipps och råd vad som skulle bli bra. Gärna med länkar så jag vet vad du pratar om då mina kunskaper är små inom området.
Vill såklart ha jordfelsbrytare.
/TACk
Tycker ClasOhlsons centraler är väldigt prisvärda iallafall.. Körde på en sån till mitt hus när jag böt i höstas iaf :) Fin kapsling och kändes rejäl :)

Kolla artnr: 36-3118

Färdig elcentral med 5x 10A säkringar samt JFB .. räcker gott till det du behöver och blir över:) 1099:-

Obs! precis som ovan skriver så rekommederas endast denna ifall du tänkt ha den varmställd året om!

Man kan ju i värsta falla ta bort skenan och säta RK10 eller liknande mellan säkringarna istället om man nu hittar en central för bra pris.

Glufsglufs skrev:
Man kan ju i värsta falla ta bort skenan och säta RK10 eller liknande mellan säkringarna istället om man nu hittar en central för bra pris.
Något jag alltid har funderat över i detta är hur man lägger dubbla ledare på den sidan av säkringar men det inte är tillåtet på andra sidan ofta.

Ja, det är ju en bra fråga faktiskt, har inte reflekterat över det någonsin om jag ska vara ärlig, bara följt just det du beskriver att inte lägga dubbelt på utgående men petat ihop dubbla RK i inkommande på säkringarna. Vet inte om det står något om det men Rrrr och eller Bo har säkert något vettigt att komma med i just den saken.

Ja det är klart det går ju byta ut, men jag gissar att matningen till friggebodan kommer vara max 2,5mm2? så då räcker det ju med 2,5mm2 mellan säkringarna :) Eller gardera sig med lite större som 4 eller 6mm2

Nu ska jag inte säga bergsäkert hur reglerna säger men jag har alltid kört minst 10mm2 mellan säkringar för det är vad skenorna också ligger på. Man är iaf garderad mot större matningar i framtiden.

För att göra en lång historia kort så känner jag inte till några anmärkningar på att ansluta flera ledare under samma klämma på matningssidan (undersidan) av dvärgar. Det viktiga är ju att de sitter, och två RK6/RK10 sitter om man gör rätt (tvinna ej kardelerna).

Sker det på ovansidan ("utgången") kan man få synpunkter på överskådlighet, centralen som kopplingsutrymme etc. Men största källan till detta är gamla diazedcentralen med en naken skruvskalle - där krävdes skicklighet att få fler än en att fästa.

10mm2?? Jag kopplar alltid med 6 mm2, om jag inte har en fasskena för största säkring är allt som oftast bara 25A. Men det stämmer ju bra att det är 10mm2 på fasskenorna.

//Patrik

Jo...jag klan väl säga så här i efterhand att jag också kör 6mm2 när jag tänker efter....det var vid ett tillfälle då jag hade en massa snuttar 10mm2 över som jag använde det.....6mm2 9 ggr av 10 stämmer nog bättre.

De flesta tillverkare anger vad som är tillåtet på olika anslutningar. Oftast är det ok med 2 eller fler ledare, ,beroende på kombination av typ (EK/FK/RK) samt areor. Att inte få ha en elcentral som kopplingsutrymme är vad jag förstår mer en praxis för att göra det lättare för näste man. Något egentligt förbud verkar inte finnas. I en diazedcentral kan jag förstå att man helst inte vill ha kopplingar, där blir svåröverskådligt nog ändå. Men i en normcentral kan man ju göra det snyggt.

Jag har sett elektriker sätta fasskenan på ovansidan (dvs matning in på ovansidan, lasterna på undersidan) just för att undvika att kondenns samlas i fasskenan. Hurvida det går att sätta en skena på ovansidan eller inte måste bero på vilket märke det är antar jag. Alla är inte symmetriska vad jag förstår.

Mmm....det beror ju lite på om det är gaffel eller rak.

Får tacka för ett konkret förslag. På frågan "vem skall installera centralen?" så vet jag inte vad du syftar på, jag ska inte göra det i alla fall.
/TACk

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.