hej! håller på att renovera tvättstugan. innan så satt det två st strömbrytare där en till torktumlarn och en till Tvättmaskin samt en (splitter)??? vill idag helst ha bort strömbrytarna helt men prata med en eletriker och han sade att om jag vill kopla ihop tvättmaskin och torktumlare så måste jag ha en brytare om jag fattade han rätt? han var på semester å jag bara messade med han. det är tre fas sär idag på en 10A säkring vilket jag tycker är lite klent. har dragit nya rör i väggar och tak till proppskåpet vad finns det för alternativ för mig. så här tänkte jag! köpa en tvättstuge ströbrytare http://www.elkatalogen.se/alla-prod...ttag-kapslat/tvattmaskinsbrytare-infallt.html
dra nya kablar(3fas)(2,5m3) till strömbrytarn byta ut sammankoppla tvättmaskin torktumlarn till tvättmaskinsbrytarn byta 10A mot 16A tänker jag rätt eller någon som har en annan lösning

tack på förhand

Med tanke på att du har en elektriker som du messar med, så kanske du ska ta å vänta på att han hjälper dig.
Generellt sett gäller tillverkarens uppgifter på vad maskinen ska avsäkras med. De flesta TM och TT är avsedda att plugga i ett uttag med 230V 10A.
Och ska du ha uttag så ska det föregås av en Jordfelsbrytare.

Mvh. Freddan

3-fas 10A måste väl räcka? då kan du ju köra en 10A för TM och en för TT, det måste ju vara fullt tillräckligt om du inte har fastighetsmaskiner i tvättstugan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.