Martin_B
Kan i teorin lägga rör i mark på två olika ställen, för att sedan kunna dra i 5G6 till undercentral i garage.
Det korta alternativet är knappt 40 meter vilket också är det jobbigaste då jag måste börja rota i allt från central till fasad och dra nya rör inne i huset.
Det långa alternativet sträcker sig längs knappt 60 meter, vilket är det lättaste då rör redan är förberett till fasaden.

Min fråga är: har det någon större betydelse om man drar en 60 meter lång 5G6 till en undercentral jämfört med en 40 meter lång bit? Eller kan jag köra på 60 m varianten utan problem?

Skillnaden i spänningsfall samt kortslutningsström är trivial i detta fall.

Kör på det långa alternativet.

Ju kortare sträcka desto bättre såklart. Spänningsfall och utlösningsvilkor måste man tänka på. Hur ska du mata undercentralen? Direkt från mätarskåpet eller från husets central? Om du drar från husets central vad hade du då tänkt att avsäkra matningen med? Förimpedansen till ditt hus kan spela roll i detta fallet. Bor du på landet eller i stan?

Martin_B
El-Datornörd skrev:
Hur ska du mata undercentralen? Direkt från mätarskåpet eller från husets central?
Mätarskåpet liksom husets central är belägna inne i huset på samma ställe.
Undercentralen kommer därmed att matas direkt från centralen, dock genom en brytare så jag kan slå av hela garaget inifrån huset.

Om du drar från husets central vad hade du då tänkt att avsäkra matningen med?
Matningen säkras inte vid centralen i huset, utan endast i undercentralen som ju hamnar inne i garaget.

Förimpedansen till ditt hus kan spela roll i detta fallet. Bor du på landet eller i stan?
Bor centralt i stan.

Det är lugnt med 60 meter. Resistansen i en ledare skiljer ca 70 mΩ. Spänningsfall är långt inom gränserna och man ska bo bra långt ut i skogen för att förimpedansen ska blir ett problem.

tror jag också att det ska gå med 60 meter. Men jag hade ändå tagit det kortaste alternativet även om det krävdes lite jobb ;)

Martin_B
Om det hade krävt "lite" jobb ja :) ...

Det skulle verkligen kunna bli "lite" jobb av det om jag skulle kunnat dra rör från centralen i huset, delvis genom luftventilationen till pannrummet, för då hade jag sluppit göra massa större ingrepp.

Men man får väl inte dra flexrör för att sedan lägga i 5G6, i en ventilationstrumma? Eller?

Det hade ju visserligen löst mina problem :)

Skulle inte tro att det är tillåtet. Men sålänge man gör det på ett säkert och bra sätt så kanske man kan göra ett litet undantag :D

Men det beror ju lite på hur ventilationstrumman "ser ut" och hur man ska dra kabeln innan och efter den. Men återigen, det är nog inte tillåtet ;)

Nej, vi har ju bla brandrisken osv att ta hänsyn till. Om man måste göra avvägningen mellan 20m extra kabel och att dra igenom en ventilationsstrumma så är det ingen match. Extra kabel vinner klart!

Värt att kolla upp är reglerna för ventilationstrummor v.s. elkabel - är det nåt ställe man vill undvika brandrisk så är det i ventilationskanaler, antar jag, speciellt om det är tilluft.

Martin_B
Nä, det får bli 20m längre kabel helt enkelt. :) Lika bra så slipper jag greja extra.
Tack alla för alla tipsen! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.