2 930 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
10A och 16A i samma kopplingsdosa
Rubriken är kanske lite konstig, men om jag frågar så här:
Har en spis som ska ha två faser 2.5mm2 16A samt en fläkt och lite allmän el med 1.5mm2 10A.
Har en trång passage där jag får igenom en 20mm slang.
Frågan är; får man/kan man använda två st 16A och en 10A säkring på en 5x2.5?
Sedan efter passagen dosa av och gå vidare med 1.5 för de som skall ha 10A och 2.5 för spisen?
Har en spis som ska ha två faser 2.5mm2 16A samt en fläkt och lite allmän el med 1.5mm2 10A.
Har en trång passage där jag får igenom en 20mm slang.
Frågan är; får man/kan man använda två st 16A och en 10A säkring på en 5x2.5?
Sedan efter passagen dosa av och gå vidare med 1.5 för de som skall ha 10A och 2.5 för spisen?
Det där blir ett skatbo. Lägg fram två matningar, en 5*2,5 till spis ochg en 3*1,5 till fläkt och annat.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Kör 2,5 hela vägen, se till att uttaget för fläkten och annat är godkänd för 16A och ha det på alla tre säkringar.
Om du följer Glugsglugs råd att köra 16A hela vägen även till fläkten o.s.v. - vilket jag också skulle gjort - så sätt gärna upp många uttag om det blir uttag alls.
Faran med 16A i vanliga uttag är väl att nån som inte har koll gräver fram en gammal grendosa med 0,75mm2-kabel, eller för den delen en ny med 1mm2-kabel, och ansluter t.ex. bänkdiskmaskin och kaffebryggare på samma grendosa, varpå det går rätt mycket mer ström än vad grendosan klarar.
Med rejält tilltaget antal uttag så minskar risken att nån får för sig att använda grendosa för flera grejer som drar mycket ström.
Om du vill så finns det inget förbud mot att köra 2,5mm2 hela vägen till fläkten och uttagen men ändå köra 10A-säkring.
Däremot får man inte gå ner till klenare ledning om man har grov första sträckan.
Faran med 16A i vanliga uttag är väl att nån som inte har koll gräver fram en gammal grendosa med 0,75mm2-kabel, eller för den delen en ny med 1mm2-kabel, och ansluter t.ex. bänkdiskmaskin och kaffebryggare på samma grendosa, varpå det går rätt mycket mer ström än vad grendosan klarar.
Med rejält tilltaget antal uttag så minskar risken att nån får för sig att använda grendosa för flera grejer som drar mycket ström.
Om du vill så finns det inget förbud mot att köra 2,5mm2 hela vägen till fläkten och uttagen men ändå köra 10A-säkring.
Däremot får man inte gå ner till klenare ledning om man har grov första sträckan.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 012 inlägg
En god praxis är att använda spisgruppen till spis och ugn, inget annat. Så Fotografens alternativ är att föredra i första hand.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden