Tjenare.

Tänkte fråg dom som kan här på forumet om jag är på rätt spår.

En vän till har en firma i ett (gammalt) höghus med porttelefon. Nu e det så att lägenheten är ihopslagen av två mindre lägenheter och svararen/telefonen i lägenheten är placerad vid den dörr som inte används.
Den andra lägenhetens svarare/telefonen har tagits bort.

Nu har jag funderat på man kunde dra en (eller fler) "dörr öppnings knappar" till dom andra rummena i lägenheten. Då själva telefonluren är onödig så borde det vara enklare.
Jag har gjort en principskiss och undrar om jag har det någotlunda rätt. som sagt så är det ett gammalt hus så telefonen är väldigt basic.

Först hur jag tror/tycker den borde funka .:rolleyes: Antar att det är skilda "slingor" för ringklocka-ner / summer-upp (röd) och för dörröppnare-uppe och lås-nere (blå).
Bas_skiss.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen hur jag tycker det borde funka om man gör en extra "dörröppnare/summer" i något annat rum (tjockare röda och blå ledningarna).
Tänkte oxå sätta in en on/off switch för summern så man kan stänga av ifall det är många som busringer nere vid porten.

Extra_knapp.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skulle verkligen uppskatta hjälp och komentarer på min skiss, har försökt söka efter likanade "basskiss" på nätet utan resultat.

//Christer

Tekniskt borde det gå bra att paralellkoppla hur många återfjädrande tryckknappar som helst.

Däremot är det inte säkert att porttelefonen orkar driva mer än en summer/ringklocka.

Men värt att tänka på är att det finns en anledning till att porten är låst. Om din vän öppnar när som helst utan att bry sig om ifall den som ringer på verkligen har ärende just till din vän så kan ju låset lika gärna tas bort... (Och jo, det är väl halvvanligt att nån öppnar utan att prata först om man provar en lägenhet i taget på en porttelefon, men bara för att det är vanligt att folk gör fel så behöver ju inte en anläggning uppmuntra till att göra fel).

Skruva loss porttelefonen där den sitter nu och förläng ledningarna till den plats det är smidigast att svara i den!

Tack för svaret, jo antagligen skulle det bli bara en extra summer/ringklocka för att ljudet skulle höras bättre i den delen av lägenheten där "kontoret" är.
Att flytta den kunde också vara en möjlighet, men det beror på hyresvärden som tydligen inte är så piff på det, har varit svårt att få andra saker fixade också.

Angående porten och låset så jo det är klart att den skall vara låst och jag förstår helt klart din point med telefonen och att kolla vem som vill in. Vet själv att jag skulle kolla om det var min firma.
Borde kanske skrivit tydligare att dörren öppnas bara under vissa tider då det är en yogastudio detta handlar om, så ca 20-30 minuter före varje timme, annars kollar hon nog. Men det hör egentligen inte hit ;).

Tack för svaret än en gång!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.