Ok, det låter bra, ursäkta min oro.
Då är det nog det praktiska problemet som DjAlbert nämnde som är styrande - det behövs plats för att koppla in denna kabel.
Annars går det utmärkt med en fyrledare. Det finns två huvudalternativ, lite beroende på om kabeln har färgade eller numrerade ledare.

- Antingen som en trefas huvudledning med en PEN vilket förutsätter att det är TN-C-system i inkopplingspunkten (elcentral eller mätarskåp). Här krävs också en elcentral i boden, men den behöver ju inte vara stor - kanske en tusenlapp.

- Eller som en enfas gruppledning då det inte verkar finnas behov av mer effekt än så. Då behövs ingen elcentral i boden, men de praktiska problemen att koppla in kabeln som en gruppledning blir lite större.

Så det beror på hur det ser ut hos dig.

Enklast är att fråga tilltänkt elektriker hur mycket jobb och "skarv-materiel" kostar extra för att använda kabeln.

Det går inte att koppla in 16mm2-ledare till "vanliga 10/16A-grejer" utan någon form av övergångsdon.

Å andra sidan så gör den där kabeln att du aldrig behöver grövre kabel till boden :)

Vad för skarvmateriel? Det enda som möjligen behövs är ringkabelskor om centralen är en gammal diazed utan tvåskruvsöverfall.

Mikael_L
pelpet skrev:
Jag hade bara tänkt mig några lampor och eluttag i friggeboden, och några raggarinstallationer vill jag inte ha i mitt hus.
Det finns ju ett flertal alternativ.
Men för att dra någon nytta av grova kablar (förutom om det är lite längre avstånd, då grov kabel skyddar mot spänningsfall och för låg kortslutningsström) så gäller det nog att sätta en undercentral.
Och dessutom ha behov av lite mer effekt och elprylar där.

Men vinsten med en billig grov kabel äts väl upp av mer komplicerad inst + kostnad för en liten säkringscentral.

Har du endast behov av måttliga effekter och endast enfas så ska du kanske titta på att dra endast en eller två faser ut till boden. Dra 2,5 eller 1,5mm2 kabel och avsäkra matande ände i huset med 10A. Givetvis JFB
Då har du inga säkringar ute i friggan, men enklare och billigare än såhär går det nog inte att göra.

Du kan köpa:
N1XV 3g2,5mm2 för att få ut en fas, 4g2,5 för två faser eller 5g2,5 för tre faser.
Eller 1,5mm2 om det är kort avstånd.
http://elbutik.se/product.html/kraftkabel-/-jordkabel-n1xv?category_id=2099

Du kan i vilket fall inte ansluta trefasgrejer där ute (blandat med enfas) om du inte skaffar en liten central.
Eller kan och kan, med en trepolig dvärgbrytare i matande central är det möjligt, inte så snyggt, men antagligen inte direkt olagligt/olämpligt.

Kabeln gräver du ner 35cm eller djupare. Fyller med snälla material närmast kabeln.
N1XV och EKKJ behöver inte ligga i rör, men då ska det vara kabelmarkering ca 10-20 cm ovanför.

Redigerat:
Bo.Siltberg skrev:
Vad för skarvmateriel? Det enda som möjligen behövs är ringkabelskor om centralen är en gammal diazed utan tvåskruvsöverfall.
Jag tänkte på fallet att kabeln används som gruppledning, alltså avsäkrad t.ex. 10A i husets central och en av "fasledarna" används som nolla och skärmen bara som PE. Då behövs någon form av skarv i uthuset.

pelpet skrev:
Jag räknar med att betala ca 20kr/m för denna kabel, det borde vara billigare än de flesta alternativ.
Har du glömt en nolla? 200 kr/m är mer rimligt. Annars hade jag aldrig vågat köpa den kabeln, luktar stöldgods lång väg.

Müssli skrev:
Har du glömt en nolla? 200 kr/m är mer rimligt. Annars hade jag aldrig vågat köpa den kabeln, luktar stöldgods lång väg.
Jag tror inte att det är stöldgods. Det var en kortare stump på ca 20 meter det handlade om. Jag skulle tro att det är överskott från något bygge eller liknande, och priset borde avspegla att en sån kabel är svårsåld på andrahandsmarknaden eftersom det är inget som privatpersoner normalt köper.

Merarbetet som denna kabel genererar för denna enkla installation, uppvägs inte på långa vägar av det låga priset, den är inte ens framtidssäkrad för en 3-fas TN-S installation.

pelpet skrev:
[FONT=Ericsson Sans,Ericsson Sans][FONT=Ericsson Sans,Ericsson Sans]Hej.
jag har eventuellt möjlighet att få tag i en FKKJ 3*16 +16 till bra pris. Är det en lämplig kabel för att dra ström till friggebod/uthus? Kablen är klassad till 1kV men borde väl fungera bra även för 230V. Och hur gör elektrikern med skärmen? Ska den anslutas till jord eller liknande?

Eftersom den kan förläggas öppet borde det väl räcka att gräva ner den en liten bit och lägga markeringsband eller något skydd ovanpå.

FKKJ: Kabel för öppen, fast förläggning inom- och utomhus, i rör, i mark eller vatten samt i ställverk och i explosionsfarliga rum.

[/FONT]
[/FONT]
Det går antagligen men är lite väl grovt, som att dra ett personbilssläp med en Scania. Bökig att jobba med.
Ska du bara ha lite lyse så går det att lösa med betydligt klenare kabel.

snaggletooth skrev:
Merarbetet som denna kabel genererar för denna enkla installation, uppvägs inte på långa vägar av det låga priset, den är inte ens framtidssäkrad för en 3-fas TN-S installation.
Fotografen skrev:
Det går antagligen men är lite väl grovt, som att dra ett personbilssläp med en Scania. Bökig att jobba med.
Ska du bara ha lite lyse så går det att lösa med betydligt klenare kabel.
Det är väl det jag kommit fram till med hjälp av svaren i tråden. Det är helt enkelt inte lönt att satsa på denna kabel eftersom kringarrangemangen orsakar en massa besvär och kostnader. Men tack för svaren!

Göran.W
N1XV-U Jordkabel 3G2,5 19 kr metern mer lämplig och du slipper göra elektrikern gråt färdig samt du sparar säkert in 1 timmes arbete med.

Göran.W skrev:
N1XV-U Jordkabel 3G2,5 19 kr metern mer lämplig och du slipper göra elektrikern gråt färdig samt du sparar säkert in 1 timmes arbete med.
Ja, det blir nog en sån när kabeln ska ut i framtiden. Tack för tipset

Sälj FKKJ-kabeln till den som nyss startade en tråd om 160 meter kabel till belysning ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.