Ja, precis. Man brukar prata om att det alltid ska behöva bli två fel för att det ska kunna bli farligt.
Exempelvis att det både är avbrott på skyddsjorden och att JFB har fastnat i tilläge.

//Patrik
 
Ja ni har övertygat mig.
Jag jordar.
 
  • Gilla
yxis och 2 till
  • Laddar…
Sen just i hallen har man kanske inte uttaget till mycket mer än dammsugare, men är det inget större jobb är det ju aldrig fel att jorda. Handlar det om att lägga en massa jobb och material så kan man fundera en gång till om man tycker det är värt det. Kan du inte använda befintliga rör då?
 
Slugge skrev:
Sen just i hallen har man kanske inte uttaget till mycket mer än dammsugare, men är det inget större jobb är det ju aldrig fel att jorda. Handlar det om att lägga en massa jobb och material så kan man fundera en gång till om man tycker det är värt det. Kan du inte använda befintliga rör då?
Visst kan jag det men eftersom jag öppnar väggarna så kan jag lika bra dra ny flexslang.
Då kan jag ju välja lätt var jag vill ha mina nya uttag.
Kom att tänka på en sak.
Jag har ju min LLVP ansluten till ett ojordat uttag(inte bra, jag vet).
Inget snack om saken.
Jag drar ny el(givetvis med jord)
 
Jag förordar inte att man ska strunta i att jorda, men risken med att inte jorda i utrymmen som hall och sovrum får nog anses rätt liten. Det är få prylar som används i sådana utrymmen som är jordade numera. Jag tror inte vi har en enda i vårt hus. Och det lär bli ännu färre framöver. Det allra mesta som säljs numera är dubbelisolerat och kommer med ojordad stickkontakt.
 
Viktigt att tänka på är att ALLA uttag i ETT OCH SAMMA UTRYMME måste vara utförda PÅ SAMMA VIS. dvs du får inte blanda jordade och ojordade uttag i ett utrymme, typ hallen.

Bara så du tänker på det :)
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Fredriq skrev:
Viktigt att tänka på är att ALLA uttag i ETT OCH SAMMA UTRYMME måste vara utförda PÅ SAMMA VIS. dvs du får inte blanda jordade och ojordade uttag i ett utrymme, typ hallen.

Bara så du tänker på det :)
Det får det visst.
Bara det är minst 4,5 meter mellan uttagen.
Köket är jordat,vardagsrummet är jordat.
Nu kommer allt bli jordat(har öppen planslösning)
 
Redigerat:
snaggletooth skrev:
Det uttalandet kommer du att få äta upp...

[länk]
Ah fan.
Då har dom väl ändrat sig.
Har läst om 4,5 meter innan.
 
Glöm inte att lamputtag också är uttag och också ska ha jord framdraget. Det finns i princip ett kryphål och det är att fast installera en dubbelisolerad lampa men det är ingen snygg lösning.

I en hall så kan jordade uttag vara praktiskt ifall första telejacket sitter där och man vill ha ADSL-modem där (eller om man vill ha en trådlös telefon där oavsett var första jacket sitter) och vill koppla in ett åskskydd mot teleledningen.

Vad gäller datorer och skyddsjord så är tumregeln att man bör aldrig röra signalkablar som går mellan ojordade grejer utan att helt dra ur alla 230V-strömsladdar. Om däremot både datorn och TV'n sitter i *samma* jordade grendosa (även om den i sin tur är kopplad i ett ojordat uttag) så är det normalt ofarligt att koppla i och ur signalkablarna mellan datorn och TV'n.

Jag har sett en del grejer som tagit stryk av att folk gjort fel med detta.
 
wanegardh skrev:
Ah fan.
Då har dom väl ändrat sig.
Har läst om 4,5 meter innan.
Det var minimiavståndet till tomtgräns för att slippa ha godkännande från grannen vid bygge! :D
 
mlkjhr skrev:
Det var minimiavståndet till tomtgräns för att slippa ha godkännande från grannen vid bygge! :D
Nja, nu var det ju inte det jag läste om.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.